Fredrik Reuterskiöld, ny VD för Svensk Galopp

Fredrik Reuterskiöld ny VD för Svensk Galopp

Styrelsen i Svensk Galopp AB har efter en lång rekryteringsprocess utsett Fredrik Reuterskiöld till ny VD. Fredrik Reuterskiöld är 45 år gammal, en av landets mest framgångsrika proffstränare och en välkänd profil inom svensk galoppsport.

-Svensk galoppsport står inför en lång rad utmaningar, säger Fredrik Reuterskiöld, alltifrån en omreglering av spelmarknaden och därmed en helt ny ekonomisk verklighet, till praktiska frågor som att se till att nya anläggningar fungerar för både publik och aktiva. Jobbet innefattar allt från mycket praktiska frågor som doseringen på kurvor, rätt utseende på restaurangerna, till långsiktiga finansieringslösningar. Det ser jag fram emot. Styrelsen har under lång tid utvärderat och intervjuat en rad VD-kandidater. Till slut ansåg styrelsens majoritet att Fredrik Reuterskiölds djupa kunskap och förståelse för hur sporten fungerar, stora internationella kontaktnät och dokumenterade goda kommersiella resultat, var avgörande faktorer.

Svensk Galopp AB behöver en stark och driven VD som kan ena sporten kring nödvändiga beslut. Fredrik Reuterskiöld uppfyller det kravet. Efter valet av VD, bjöd styrelsen in ordförandena i de tre galoppsällskapen som är huvudmän för den ideella föreningen Svensk Galopp, för att presentera valet, informera om rekryteringsgången och diskutera andra framtidsfrågor.

-Vi har haft mycket produktiva och uppriktiga samtal med de tre ordförandena och även med valberedningen, berättar styrelseledamoten Per Larsson. Alla har varit införstådda med att vi måste hålla ihop för sportens bästa. Fredrik Reuterskiöld börjar på Svensk Galopp den 1 februari. I samband med att han börjar på sin nya tjänst, avvecklar han alla sina tidigare engagemang inom galoppsporten och flyttar till Stockholm.