Galopphästar slåss om 170 miljoner i Dubai på lördag

Elitloppet, Prix d’Amerique, World Cup Trot…. Allt bleknar när man jämför med nivån på den internationella galoppsporten. Och allra mest bleknar det när man jämför med Dubai World Cup som rids på lördag. Totalt springer världens bästa hästar då om nästan 170 miljoner kronor på en enda kväll! Loppen direktsänds i 30 länder, och i år kan man både se och spela även i Sverige Dubai World Cup reds första gången för 10 år sedan. Då var blotta tanken på att ha ett lopp av den här digniteten i mellanöstern helt svindlande. Men emiratet Dubai är en av få delar av regionen som INTE i huvudsak lever på oljeintäkter. Därför var detta ett första led i en strategi att locka till sig turister, företag och välbärgade människor från hela världen. - Galoppsport är en sport som engagerar många av världens riktigt tunga namn inom affärs-, sport- och nöjesvärlden, säger Björn Eklund som är generalsekreterare i Svensk Galopp. - Publikintresset är enormt, och i till exempel England är det bara fotboll som är större. - Med en stor tävling skapade Dubai uppmärksamhet bland de man ville nå, och fick ut sitt varumärke. Idag är Dubai World Cup en institution som alltid avrids sista lördagen i mars. Världens bästa galopphästar flygs in för att slåss om totalt nästan 170 miljoner kronor i de sju loppen på Nad Al Sheba banan. Varav hela 48 miljoner står på spel i kvällens huvudnummer – Dubai World Cup över 2000 meter dirt track. Även ”Dubai Duty Free” och "Dubai Sheema Classic" väcker respekt med nästan 40 miljoner i potten vardera! Förrutom 19 hästar som flugits in från USA, märks deltagare från Mellanöstern, Japan, Sydafrika, Sydamerika, Australien, Nya Zeeland och de stora Europeiska galoppländerna Frankrike, Storbritannien och Irland. I själva World Cup loppet anser tipparna att segrarens dryga 20 miljoner kronor bör tas hem antingen av Sheik Maktoums ”Electrocutionist” eller ”Brass Hat” från USA. Totalt sänds loppen direkt i TV till 30 länder, och i år kan vissa av dem även ses direkt på http://www.atg.se, samt hos ATG-Live ombuden runt om i landet och på Jägersro. Dubai World Cup går ca kl 18,20 svensk tid. Massor av information, blogg, video, radiosändningar, bilder finns på http://www.dubaiworldcup.com Bildbank: http://www.dubairacingclub.com/carnival/library.asp MER INFO OM DUBAI OCH DUBAI WORLD CUP finner du i en informativ bakgrundsartikel av Svensk Galopps generalsekreterare Björn Eklund (gratis för nerladdning på nedanst länk) ************************************** Faktarutor: ************************************** Svenskt deltagande Det enda svenska deltagandet i Dubai World Cup var 2003, då Arabhingsten El Wodkine från Vetlanda deltog i Kahayala Classic som är dagens enda lopp för arabiska fullblod. El Wodkine slutade 9 av 13 hästar. Torkning med helikoptrar 1997 fick Dubai World Cup ställas in på grund av ett massivt regnväder (70 mm på tre timmar)! Därpå kallades arméns helikoptrar in för att med sina rotorer torka upp banan, och några dagar senare avreds loppet. Prispengarna Totalt springer hästarna om 21,250,0000 dollar (ca 170 MSEK) på lördag. Fördelat enligt följande: Kahyala Classic (Gr1 - Arabiska fullblod) – 2000 m dirt - 2 miljoner kr Godolphin Mile (Gr 2) - 1600 m dirt – 8 miljoner kr UAE Derby (Gr 2) – 1800 m dirt – 16 miljoner kr Dubai Sheema Classic (Gr 1) - 2400 m gräs - 40 miljoner kr Dubai Golden Shaheen (Gr 1) – 1200 m dirt – 16 miljoner kr Dubai Duty Free (Gr 1) - 1777 m gräs - 40 miljoner kr Dubai World Cup (Gr 1) - 2000 m dirt - 48 miljoner kr FÖR YTTERLIGARE INFORMATION V V KONTAKTA: För mer information kontakta: Björn Eklund, Generalsekreterare, Svensk Galopp 08 - 627 20 00 0705-26 05 21