Nicholas Cordrey blir ny sportchef för Svensk Galopp

Nicholas Cordrey blir ny sportchef för Svensk Galopp

Nicholas Cordrey blir ny sportchef för Svensk Galopp AB. Han tillträder sin nya tjänst den 1 december.

Nicholas Cordrey, 37, har en lång och gedigen bakgrund i galoppsporten. Under drygt 15 år tillhörde han den skandinaviska jockeyeliten innan en skada tvingade honom att lägga ridstövlarna på hyllan. Nicholas har ridit närmare 1 000 vinnare och bärgat flera jockeychampionat.

- Mitt tidigare yrke som professionell jockey har gett mig en bra inblick och stora kunskaper om galoppsporten. Erfarenheter jag kommer att ha stor nytta av i mitt nya jobb som sportchef, säger Nicholas.

Hästar och galoppsport har varit en viktig del i Nicholas liv sedan barnsben. Även pappa Chris var framgångsrik proffsjockey och mamma Pam är verksam som skandinavisk generalhandicaper.

Under fjolåret påbörjade Nicholas en bachelor-utbildning i Sports Management på Ehrvervsakademiet i Köpenhamn. Han har dessutom arbetat i galoppdomstolen på Klampenborg samt som kommentator för galoppsändningarna i dansk TV.

- Svensk galoppsport är inne i en spännande fas just nu och det känns mycket inspirerande att bli en del av det fortsatta utvecklingsarbetet, säger Nicholas.

Nicholas tillträder officiellt sin nya tjänst den 1 december. Hans placering kommer att variera mellan hemmet utanför Helsingör, Jägersro samt Täby Galopp.

- Jag är mycket nöjd med rekryteringen av Nicholas som ny nationell sportchef. Hans jobb kommer att bli en viktig kugge i det förändrings och utvecklingsarbete som nu pågår inom Svensk Galopp. Nicholas är en mycket målinriktad och komptetent person som har en grundmurad och god erfarenhetsbakgrund inom galoppsporten. Dessutom är han en trevlig och social kille. Jag är glad att han kommer till oss och är övertygad om att han i sitt nya uppdrag kommer att väcka stor acceptans bland såväl aktiva som hästägare, säger Gunnar Werner, VD för Svensk Galopp.