Ny anläggningschef på Täby Galopp

I dagarna tillträder Göran Terninger som ny anläggningschef på Täby Galopp. Göran avlöser Bo Rosenqvist, som valt att lämna post efter snart två år i galoppens tjänst.

Göran är 62 år, uppvuxen i Småland och har en gedigen meritlista från ett flertal olika befattningar inom såväl privat som offentlig sektor.

I unga år inledde han sin yrkeskarriär i banksektorn, men sökte sig tidigt till armén där han genomgick officersutbildning i Skövde och Linköpning.

Efter avslutad militärtjänstgöring utbildade Göran sig till polis. Under en tioårsperiod arbetade han sedan som förhörsledare och utredare på kriminalpolisen i Göteborg.

Hästar har alltid varit ett stort intresse och Göran har varit delägare i flera travhästar. Hans engagemang för travsporten bidrog till att han i mitten på 80-talet anställdes som ny säkerhetschef på Solvalla. Via den tjänsten rekryterades han senare som VD för Örebrotravet.

Sju fantastiska år i Örebro avslutades med två år som VD för det då nybildade E3 Travlopp AB – en unghästserie som drivs och administreras av sex mellanstora travbanor i landet. Till denna serie var Göran en av initiativtagarna.

- Jag tvekade inte ett ögonblick när jag fick se annonsen om att Svensk Galopp sökte en ny anläggningschef till Täby Galopp. Att denna fina sportanläggning inom några år ska flytta till Upplands-Bro öppnar nya möjligheter och är naturligtvis en extra sporre för mig, säger Göran Terninger.

De senaste tio åren har Göran haft tjänster utanför hästsporten där han bland annat arbetat med olika typer av försäljningsuppdrag. Han har varit verksam i Stockholmregionen sedan 2005 och är bosatt i Åkersberga.

- Det har inte varit lätt att hitta en värdig efterträdare till Bo Rosenqvist. Nu har vi hittat honom. En man med gedigen erfarenhet av anläggningar, stallbackar hästar och hästfolk. En man med polismannens vakna öga och beslutsamhet. En man som vet vad han vill och dessutom gör det. Jag är glad över att Göran vill komma till oss och för det starka engagemang jag redan innan Göran börjat känner att han har, säger Svensk Galopps VD Gunnar Werner

Göran Terninger tillträder sin nya tjänst den 10 januari. Bo Rosenqvist har lovat att stanna kvar och bistå Göran de närmaste månaderna så att övergången blir så smidig som möjligt.