Månadens hästägare januari 2016: Frackstad Lantbruks AB

Hästägaren Per-Gunnar Svärd är mannen bakom Frackstad Lantbruk. Han upplevde sitt livs bästa dag på travbanan den sista söndagen i januari i år. Hans ögonsten Oasis Bi travade till sig en tredjeplats i världens tuffaste travlopp, Prix d’Amérique. Det gör honom till månadens hästägare i januari 2016.

Drygt en mil från Mantorp travbana ligger gården Frackstad i Vikingstad. Här håller lantbrukaren Per-Gunnar Svärd till och på gården finns ett stort stall. Men inte med travhästar, det är istället Per-Gunnars dotter Siri som har sina hopphästar i boxarna.

– Hon är precis på väg till Helsingborg för att tävla, berättar Per-Gunnar när han tar emot den något blåsiga dagen på Östgötaslätten.

Han är född in i lantbruket och driver flera olika företag, främst inriktat på äggproduktion. Travhästar har han haft i många år och det var han själv som ropade in Oasis Bi på auktion i Italien när hästen var ungefär 15 månader gammal.

– Det var något i hans blick jag föll för och han kom fram direkt och ville kela.  Karaktären fanns där redan då. Det var tillfälligheternas spel i kombination med tur som gjorde att jag kunde köpa honom. Han tilltalade mig, men inte de andra, för då hade han blivit mycket dyrare. Han kostade en liten bit över 100 000 kronor.

Nu äger Per-Gunnar dryga 12 travhästar och de flesta är i träning hos proffstränaren Stefan P Pettersson. Oasis Bi var med i VM-loppet i New York i höstas och efter det äventyret började de fundera på satsningen mot en vinter i Frankrike. Första loppet på Vincennes i Paris var Prix de Belgique där Oasis Bi bärgade bronsplatsen. Efter det var det dags mot sista söndagen i januari och Prix d’Amérique. Per-Gunnar tog plats vid mållinjen och såg loppet där det blev en ny tredjeplats för Oasis Bi.

– Det var svårt att ta in att det gick så bra. Att ha en häst som var trea i det stora loppet var något jag aldrig kunnat drömma om. Det är det största som hänt mig i travlivet.

Nu är Oasis Bi hemma i Mantorp igen och han har tagit äventyret i Frankrike bra. Nu väntar fortsatt matchning för hästen.

– Jag vet inte riktigt vad vi kan vänta oss av honom i år. Men det känns som att han blir hårdare för varje säsong. Det är en fantastisk häst som älskar att tävla. Jag blir nästan rörd när jag tänker på honom, säger Per-Gunnar Svärd, månadens hästägare i januari 2016.

Se klippet med Per-Gunnar:

Juryns motivering:
2016 inleddes på bästa sätt för er när ni fick se er fine Oasis Bi ta två tredjeplatser på franska Vincennes. Först i Prix de Belgique och sedan i världens tuffaste travlopp – Prix d’Amérique – slagen endast av två av världens just nu bästa hästar. Sällan har en tredjeplats smakat så bra. Det ser ut som att Oasis Bi går mot ytterligare en fin säsong i yppersta eliten till mötes och ni kan titulera er månadens hästägare i januari 2016.