150 100 kronor till barn och unga

Björn Goop valde i början av året att avsäga sig den guldhjälm han har rätt till som segare i den allsvenska kuskligan. Istället bjöd han, med hjälp av Svensk Travsport, ut hjälmen på auktion med avsikt att skänka pengarna till välgörenhet.  Det segrande budet på 100 100 kronor lades av TAR Stable KB och tack vare ytterligare en donation från Travronden kommer 150 000 kronor att komma till nytta för många barn och ungdomar.

Björn Goop meddelade innan auktionen drog igång att hälften av pengarna som kom in skulle skänkas till Svensk Travsports ungdomsverksamhet och resterande del fick köparen fritt donera till välgörande ändamål. TAR Stable KB har valt att skänka pengarna till att underlätta sjukhusvistelsen för barn.

Förutom Björns hjälm fick TAR Stable två biljetter till Hästgalan och på plats på galan för att ta emot hjälmen fanns Christian Alendal.

– Min morfar är den som står bakom köpet av hjälmen och vår familj har alltid varit inne på välgörenhet. Då Björn är en kär vän till familjen samtidigt som pengarna går både till att hjälpa sjuka barn och unga i travsporten så var det ett ganska självklart köp för honom. Morfars största passion är trav och han har en hylla med pokaler och priser där Björns hjälm kommer passa in fint, berättar Christian.

50 000 kronor till nyinstiftad fond
Med anledning av Björns önskemål om att hälften av pengarna skulle gå till Svensk Travsports ungdomsverksamhet har vi nu, tillsammans med Björn, valt att instifta en fond med syftet att stötta barn och ungdomar som av olika anledningar inte har möjlighet att komma i kontakt med hästen eller ta sig in i travsporten.

– Jag tycker det är jätteviktigt att barn och ungdomar ska få möjligheten att komma in i och känna gemenskapen inom travet, utan att ekonomiska hinder stoppar dem. Min grundtanke är att få hjälpa dem att närma sig hästen och sporten i så stor utsträckning som möjligt. Vi har regelbundet tagit emot elever och praktikanter hos oss i stallet som senare i livet startat företag och blivit egna tränare. Förhoppningen är att fler kommer bidra till att ge så många barn och ungdomar som möjligt chansen att uppleva travsporten, säger Björn och fortsätter:

– Jag följde auktionen intensivt och kände igen några budgivares pseudonymer. Det var riktigt spännande och jag blev chockad över hur mycket den gick för i slutändan. Det var verkligen långt över mina förväntningar.

Travronden matchar – ”utmärkt initiativ”
Även Travronden skänker 50 000 kronor till denna fond för att ge den en bra utgångspunkt och grund att stå på.

– Travronden har ett djupt engagemang för travsporten - särskilt unga som drömmer om att få prova på en av världens bästa sporter. Vi tycker detta är ett utmärkt initiativ att hjälpa dem som inte har samma ekonomiska möjligheter som sina vänner och vill därför bidra till fonden. Vår förhoppning är att fler ska vilja göra som Björn Goop och därmed ge ungdomar upplevelser de aldrig glömmer, säger Joakim Svensson, chefredaktör på Travronden.

Möjlighet att hjälpa fler
– Vi har på olika sätt gjort en del mindre insatser för barn och unga genom åren eftersom vi vet att travsporten och närheten till hästen ger människor så mycket positivt tillbaka. I takt med att vi såg buden på Björns hjälm stiga kände vi att chansen fanns att bygga en långvarig plattform som ger oss möjlighet att hjälpa fler. Att Björn var positiv till vår idé känns otroligt roligt och vi ser verkligen fram emot att få komma igång och arbeta med det, säger Lena Engström, operativ chef på Svensk Travsport.

Lisa Persson som är ungdomsansvarig på Svensk Travsport fyller i:

– Vi möter många barn och unga när vi är ute och marknadsför sporten och jag har själv träffat barn som gärna vill, men inte kan, börja med trav. Med den här fonden får vi möjlighet att ge fler en meningsfull fritid och det känns självklart väldigt inspirerande.