5 000 segrar för Björn Goop

5 000 segrar för Björn Goop

Ikväll tog Björn Goop sin 5 000:e seger i karriären. Jubileumshäst blev Caterina Murino som på Årjäng vann en enkel seger.

– Det här känns häftigt och jättekul, kommenterar Björn Goop, som därmed är den svenska kusk som snabbast kört hem 5 000 segrar. Tidigare har Olle Goop, Stig H Johansson, Åke Svanstedt, Jim Frick och Örjan Kihlström klarat bedriften.

Björn Goop körde sin allra första vinnare på Axevalla 1994. Premiären skedde tillsammans med Scotch Ville.

– Då gick jag i andra året på gymnasiet. Faktiskt bestämde jag mig inte för att satsa på travsporten förrän efter skolan, säger 36-åringen. Ett yrkesval Björn aldrig behövt ångra.

Championkusken framför andra

År 1999 tog Björn ut proffslicensen och han har sedan dess varit en av den svenska travsportens klarast lysande stjärnor. Sedan 2004 prenumererar han på den allsvenska championtiteln för kuskar och han har även 48 banchampionat på samvetet, bland annat tio på hemmabanan Färjestad, tre på Solvalla och fyra på Åby. Allra flest segerdefileringar så här långt blev det 2006 då Björn vann 501 lopp, ett fenomenalt segerrekord för Sverige.

Bland alla topphästar Björn Goop kört nämner Björn Conny Nobell som hästen i hans hjärta.

– Conny har betytt så mycket för mig. Vi vann Svenskt Travderby och Elitloppet tillsammans. De två största loppen i svensk travsport.

Björn Goop kör drygt 2 000 lopp varje år och vinner i nästan var femte lopp han kör ut i. Målsättningen är att hålla så hög kvalitet som möjligt i såväl kuskandet som i träningsverksamheten, där det idag finns 127 hästar i högkvarteret i värmländska Kil. Travet är en livsstil och en passion för Björn Goop.

– Ja, jag drivs av att jag tycker det är så fantastiskt roligt att tävla och att umgås med vänner på travbanan. Den sociala biten i travet har mycket stor betydelse för mig, säger Björn Goop.

Fakta Björn Goops Jubileumssegrar

1 Scotch Ville, Axevalla 1994