Travsporten skapar jobbtillfällen

Travsporten skapar jobbtillfällen

Pilotprojektet Hästnära jobb, speciellt riktat mot arbetssökande ungdomar som nyligen invandrat till Sverige, har nu avslutats och flera av deltagarna har redan fått jobb inom travsporten.

– Än så länge har 50 procent gått vidare till arbete vilket är ett väldigt bra resultat. Framgången ligger både i ett nära samarbete mellan branschen och Arbetsförmedlingen, men också i utbildningens innehåll. Praktik varvat med teori har gett deltagarna en chans att snabbt lära sig och komma in i arbetet, säger Roselí da Silva Utterberg som arbetar på Arbetsförmedlingens avdelning för Nationella kunder.

Den svenska hästnäringen ger idag jobb åt ungefär 30 000 människor runt om i landet och ny arbetskraft behöver ständigt tillföras. I projektet Hästnära jobb, som är ett samarbete mellan Svensk Travsport och Arbetsförmedlingen, har deltagarna fått lära sig grundläggande arbetsuppgifter som förkommer i stallar och på travanläggningar. Den 14 veckor långa utbildningen har bestått av en viss del hästhantering men inte fokuserat på hästskötsel och körning, vilket utförs av hästskötare med längre utbildning och erfarenhet.

Proffstränaren Anna Forssell har anställt två av deltagarna i projektet.

– Det funkar jättebra, deras jobb underlättar för hästskötarna, som kan fokusera på träningen av hästarna. De har lärt sig systemet i vårt stall och de vet att jag vill att de är noga med hästarnas skötsel och att de har ett säkerhetstänk vid all hästhantering, säger Anna Forssell.

Utbildningen har skett på Travskolan Wången respektive Axevalla Travskola och har följts av en praktikperiod på tio veckor hos olika travtränare och uppfödare. Åke Svanstedt, Roger Walmann, Anna Forssell, Jörgen Westholm, Ulrik Pedersen, Jan-Olov Persson och Alebäck Stuteri har varit praktikvärdar.

Projektet har gett så bra resultat att det nu diskuteras huruvida projektet kan utvecklas i framtiden.

– Det är viktigt att vi jobbar med de här frågorna, ur flera perspektiv. Det handlar såväl om att se på vårt framtida behov av arbetskraft, som att vi som näring kan ta ett samhällsansvar. Våra arbetsgivare i branschen spelar givetvis en avgörande roll och därför är vi extra glada för det positiva samarbete vi har haft i det här projektet, säger Ulf Hörnberg, generalsekreterare på Svensk Travsport.

Sara Strömberg, Svensk Travsport
Projektledare Hästnära jobb