Utmaningen: så bra tid som möjligt utan galopper

Tusentals hästälskare har redan testat världens första travhästsimulator Monté Pyton. Nu är det dags för några av Sveriges mest lovande unga ryttare att svinga sig upp på Monté Pyton och tävla i Ryttarutmaningen på Sweden International Horse Show på Friends på lördag.

Det handlar inte om att köra häst i en sulky, utan om monté eller travridning. Det är en relativt ny sport som kommer från Frankrike och blivit en succé som lockat många tjejer till travsporten.

Py Jägerdén, 24 år, är en av deltagarna. Hon har testat det mesta inom ridsporten; ponny, dressyr, shettisgalopp, men sedan några år är det hoppning på hög nivå för hela slanten.

– Jag har startat mitt eget företag och utvecklar unga hästar på en gård utanför Eskilstuna, men satsar också på en ryttarkarriär inom hoppningen. På Friends kommer jag att ställa upp med min Alania, berättar hon.

Py har kommit i närmare kontakt med travsporten som utvald i ATGs sponsorsatsning Hopp och Talang.

– Det har varit ett mycket värdefullt och utvecklande program.

Py Jägerdén har tidigare provat att rida monté i ett uppvisningslopp.

– Monté är helt annorlunda mot hoppningen och väldigt fysiskt krävande. Jag gillar fart och tycker trav är fantastiskt spännande och är delägare till en travare. Jag besöker också Sundbyholms och Solvallas tävlingar så ofta jag kan, säger hom.

Nu gäller det att komma överens med travsimulatorn Monté Pyton, som verkligen är en nära-hästen-upplevelse. Undvik att rida galopp och nå så bra tid som möjligt – det är utmaningen.

– Jag har aldrig provat Monté Pyton, men självklart siktar jag på seger, avslutar Py.

Tävlingen avgörs i Hästnäringens Nationella Stiftelses (HNS) monter på Stallbacken på lördag klockan 17.30. Efter tävlingen kan även publiken pröva travridning på Monté Pyton.

Fakta monté
Antal lopp:
Omkring 440 montélopp är planerade under 2017
Total prissumma: Nära 22 miljoner kommer totalt att delas ut i montélopp under 2017
Antal ryttare: Det finns 337 personer med montélicens fördelat på 322 tjejer och 15 killar (2016 års siffror)
Största lopp: Svenskt Mästerskap som rids på Åby med en kvarts miljon kronor till vinnaren
Så fort travar en häst i monté: En montéhäst springer ungefär lika snabbt som en häst som tävlar med sulky. Snabbaste montéhäst på svensk mark är franske Torre Crepin med km-tiden 1.10,0. Farten under ett montélopp motsvarar ungefär 50 km/h.
Utbildning och krav: För att få rida montélopp krävs en speciell licens. När man har god vana att rida träningsjobb med travare kan man gå en licenskurs som varar cirka 15 veckor. Dessutom krävs ett speciellt fystest för montéryttare.