SVENSKT SIGILLBLOMMOR I FÄNGELSET

Kriminalvården i Tygelsjö blir den första anstalten i Sverige med att producera Svenskt Sigill märkta blommor. Odlingarna i de 6000 m2 stora växthusen är nu hållbarhetscertifierade enligt Svenskt Sigill.

På Kriminalvårdens anstalt i Tygelsjö, utanför Malmö, blir man placerad om man har ett kort straff eller när det närmar sig slutet på ett längre straff. Det är en så kallad öppen anstalt där de intagna enbart är inlåsta nattetid. Alla 65 intagna har sysselsättningsplikt och förväntas arbeta under sin placering på anstalten. Ungefär 25 stycken arbetar i handelsträdgården tillsammans med 4 i personalen.

• -Det är en trevlig miljö att vara i ett växthus. Oavsett om man är intresserad av blommor eller inte, så är det alltid spännande att se hur det växer och utvecklas från dag till dag, säger Johan Fogelberg, produktionsledare för handelsträdgården i Tygelsjö.

Just nu är det tulpansäsong och under säsongen skördas och säljs ca 600 000 tulpaner. De intagna planterar, sorterar, skördar och sköter alla de växter som odlas i handelsträdgården. Snart är det dags för pelargoner som följs av runt 200 andra sorters sommarblommor innan det är dags att plantera tulpaner och odla julblommor. Handelsträdgården har ett brett sortiment och säljer både i gårdsbutiken och till grossister och butiker i hela Malmöområdet.

Anstalten byggdes redan på 40-talet och sedan dess har där funnits odlingar. Att gå igenom processen att bli certifierade enligt Svenskt Sigill har de funderat på en längre tid.

• -Det är en stämpel på att vi har kvalitet i odlingen och att vi är seriösa odlare. Det känns också viktigt att kunna visa att det här är svenskodlat och följer ett omfattande regelverk som går utöver gällande lagstiftning, säger Johan Fogelberg.

För de intagna är arbetet ett sätt att få fokus och struktur på vardagen och det förväntas att man följer anstaltens rutiner.

• -Nu på vintern är växthuset en härlig plats. Man får mycket naturligt dagsljus när man jobbar härinne och det är bra för både kropp och själ, säger Johan Fogelberg.

Svenskt Sigill är en märkning för en hållbar produktion av mat och blommor. Oberoende kontroller görs med jämna mellanrum på gårdsnivå för att säkerställa att regelverket följs. Regelverket för växthusodling innehåller krav på bland annat rening av vatten som släpps ut från växthuset, ett förebyggande arbete mot växtangrepp samt systematiskt arbete för friska blommor.

• -Vi tycker alltid att det är roligt att välkomna nya Svenskt Sigill märkare till familjen. Det är komplext med hållbarhet och det finns inga enkla lösningar på komplexa problem. För oss innefattar hållbarhet både miljö, ekonomi och sociala faktorer, säger Britt Rahm, VD på Sigill kvalitetssystem.

Kontaktinformation:

Britt Rahm, VD Sigill kvalitetssystem