Svenskt Sigills Gunnela Ståhle hedersledamot i KSLA

Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien valde den 8 december 2011 in nya ledamöter. Tre hedersledamöter valdes in, professor emeritus Mårten Carlsson, skogsbrukare Lars-Eric Åström och till Svenskt Sigills stolthet vår egen Gunnela Ståhle.

Gunnela verkar som fristående expert i livsmedels- och djuromsorgsfrågor. Hon är knuten till Svenskt Sigill som djuromsorgsexpert och omvärldsbevakare.

Engagerad och kunnig

Gunnela är en ofta anlitad föreläsare i ämnen som rör säker mat och djuromsorg, hon skriver debattartiklar och bloggar. I sin blogg lyfter Gunnela på ett initierat och kunnigt sätt sin egen syn på djurvälfärds- och livsmedelsfrågor.

Oförtröttligt ägnar Gunnela Ståhle sina arbetsdagar till att skaffa djupare kunskap i djuromsorgs- och livsmedelsfrågor. Hon har lett upprop mot Belgisk Blå och livligt deltagit i debatten om antibiotikaresistens.

”Jag har jobbat med säker mat, djurskydd och andra frågor i över 25 år” sammanfattar hon själv anspråkslöst sin gärning i presentationen på sin blogg.

Kombination av arbete och värderingar

Gunnela Ståhle är husdjursagronom i grunden och har även tilldelats utmärkelsen Årets Agronom år 2007. Hon har bakom sig en lång karriär som djuromsorgsexpert inom Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, via Slakteriförbundet (numera Scan), och tillbaka till LRF.

Som en röd tråd genom Gunnelas gärning står engagemanget i djurskyddsfrågor och användning av antibiotika till djur för att minska riskerna för antibiotikaresistens.

Grunden till Gunnela Ståhles engagemang i djuromsorgsfrågor lades under hennes första år på LRF. Det var då LRF formulerade sin antibiotikapolicy. På Slakteriförbundet arbetade hon med handlingsprogrammet Omsorg i Djurskötseln med start 1985, innan djurskyddslagen kom.

Mycket av Gunnelas yrkeskarriär har handlat om att kunna kombinera engagemanget för djuren och konsumenterna med arbetsuppgifterna. 1993 kom hon tillbaka till LRF för att arbeta med djuromsorgsfrågor.

Gunnela Ståhle har tillsammans med Sveriges Konsumentråd, Svenska Naturskyddsföreningen, Centrum för tillämpad näringslära och Svenskt Sigill varit projektledare för Matvalet, ett projekt för frågor kring konsumenternas rätt till information för att kunna göra medvetna val med bra matkvalitet och hållbar livsmedelskonsumtion som mål.

– Jag hoppas att LRF känner att jag fortfarande brinner för att hitta bra lösningar för konsumenterna, djuren och för Sveriges bönder, säger Gunnela Ståhle.

Stort engagemang för djuromsorg och säker mat

Fortfarande ligger konsumentfrågor Gunnela varmt om hjärtat. Hon sitter i styrelsen för Vi Konsumenter, som är en fristående och partipolitiskt obunden organisation som vill bidra till att konsumentmakten stärks.

Nu kommer Gunnela att ta med sig sin kunskap och sitt engagemang till KSLA. Hon fortsätter att kämpa för djurvälfärd och säkra livsmedel.

När det nya förslaget till djurskyddslag tar form vill Gunnela påverka debatten så att man noga beaktar frågorna kring restriktiv antibiotikaanvändning och kor på bete.

– Så länge ingen säger att jag inte får, så fortsätter jag, säger Gunnela Ståhle.

Sigill Kvalitetssystem AB erbjuder certifiering för produktion av livsmedel och växter enligt tre olika värdenivåer.

Den som IP SIGILL-certifierat produktionen kan också välja att märka med Svenskt Sigill.