Växtskyddsmedel på jordgubbar och andra bär: vad säger Svenskt Sigill-märkningen?

Utan växskyddsmedel så långt det är praktiskt möjligt

Regelverket för hur produktionen ska gå till för att maten ska få bära kontroll och ursprungsmärket Svenskt Sigill utvecklas ständigt. Jordgubbar och andra bär märkta med Svenskt Sigill kommer från en odling som är certifierad enligt detta regelverk i standarden IP Sigill.

Mer detaljerat bygger certifierad odling av jordgubbar, enligt regelverket IP Sigill, på ett odlingssystem som kallas integrerad växtodling/integrerat växtskydd. Principen är att förebygga angrepp av t.ex. svamp och skadedjur så långt det är praktiskt möjligt, men där det inte längre går kan man använda växtskyddsmedel. Det innebär att användningen av växtskyddsmedel kan se olika ut hos certifierade odlare beroende på säsongens förutsättningar som beror på förekomsten av skadedjur och svampsjukdomar som i sin tur styrs av bl.a. temperatur och nederbörd.

Förebyggande åtgärder minskar användingen

Målet med odlingssystemet integrerat växtskydd är att minska behovet av växtskyddsmedel och det finns produkter märkta med Svenskt Sigill där det inte använts några växtskyddsmedel alls. För att möjliggöra detta är det viktigt att välja bra sorter eftersom olika sorter har olika motståndskraft mot sjukdomar, att odla i friska jordar och att välja biologiskt växtskydd i första hand.

Användningen av växtskyddsmedel kontrolleras noga

Om växtskyddsmedel behöver användas krävs det att odlaren har gått en särskild utbildning för att säkerställa att detta sker på ett sätt, med rätt medel, som är säkert för människorna som ska äta t.ex. jordgubbarna. Dessutom följs detta upp vid de oberoende kontroller som de certifierade odlarna får regelbundet. Då går revisorer igenom verksamheten och säkerställer att odlaren följer regelverket.

Gällande växtskyddsmedel så sker godkännandet i Sverige efter en noggrann granskning som görs av Kemikalieinspektionen. För att få ett preparat godkänt måste det finnas studier som visar att det fungerar på det sätt som är tänkt. Det måste också finnas dokumenterade studier som visar att ett medel inte medför risk för de som hanterar och använder det, men naturligtvis också att det inte ger några risker för de som ska äta livsmedlet.
Kemikalieinspektionens information om detta finns här

Mer information hos Livsmedelsverket
I Sverige har Livsmedelsverket det yttersta ansvaret för att bedöma livsmedelssäkerheten. Deras information om detta finns att läsa här

Svenskt Sigill är den enda märkningen för mat och blommor som garanterar svenskt ursprung på råvara från förstklassiga certifierade odlare och djuruppfödare. När en blomma eller ett livsmedel bär märket Svenskt Sigill kommer den från en odlare eller djuruppfödare som är certifierad enligt IP-standardens Sigill-nivå. Certifieringen innebär att de har uppfyllt extra produktionsmervärden inom områdena djuromsorg, minskad miljöpåverkan och livsmedelssäkerhet. Idag finns Svenskt Sigill-märket på flera livsmedel och prydnadsväxter till exempel tomater, äpplen, frysta grönsaker, färska örter, tulpaner, julstjärnor, griskött, nötkött, kyckling och honung. IP-standarden och Svenskt Sigill-märket ägs och drivs av Sigill Kvalitetssystem AB, ett dotterbolag till LRF.