Josef Frank och Massproductions bakom nya produkter på Svenskt Tenn

Inför 2010 års möbelmässa presenterar Svenskt Tenn en gungstol och en vitrin av Josef Frank samt ett modernt glasbord av Massproductions, som Svenskt Tenn har ensamrätt på i Sverige.

– Josef Franks tidlösa formgivning kommer väl till sin rätt när den kombineras med samtida design som till exempel Massproductions vackra glasbord, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn.

Josef Frank formgav den nätta gungstolen nr 2006 i mahogny i början av 1930-talet. Den ingick i förslaget till utställningen på Liljevalchs 1934.

Frank gjorde många variationer av vitriner att förvara vackra föremål i. Under åren på Svenskt Tenn blev det både fristående skåp på höga ben och mindre exemplar att sätta ovanpå andra möbler eller bygga in i en bokhylla. Modell 2069 formgavs under 1940-talets andra hälft.

Glasbordet The Sander Table av från Massproductions består av en munblåst underdel som limmas mot en skiva i härdat glas, som ger intryck av att sväva fritt. Underdelen tillverkas på Reijmyre glasbruk som har en lång tradition av svenskt glashantverk. Bordet är tillverkat i en numrerad upplaga om 50 exemplar i två storlekar.

• massproductions
  • möbelmässan 2010