Mats Gustafson och Ted Muehling i kreativt samarbete för Svenskt Tenn

Idag öppnar Svenskt Tenn dörrarna till sin nya utställning, där illustratören Mats Gustafson och formgivaren Ted Muehling har skapat en hemmiljö inspirerad av Estrid Ericson och Josef Frank. Det är första gången formgivarparet arbetar tillsammans.

De kallar utställningen ''Going Gray'' och den återhållsamt grå färgskalan speglar behovet av lugn som kontrast till kaoset i studion och alla impulser från stadslivet.

– Vi ville skapa en fristad där man kan vara, tänka, drömma och tillbringa tid tillsammans. Med Svenskt Tenns arkiv och allt som Josef Frank och Estrid Ericson lämnat efter sig till vårt förfogande har vi iscensatt ett hem, säger Ted Muehling, och Mats Gustafson fortsätter:

– I verkligheten tar inredningen form med tiden. Här har vi haft möjlighet att improvisera, leka med omedelbar effekt och blanda luxuösa och extravaganta med udda ting av olika värde.

Sedan sin examen från Pratt Institute i New York 1975 har Ted Muehling designat smycken och dekorativa objekt inspirerade av naturens organiska former. Han skapar såväl serier som unika objekt i ädla och halvädla metaller och stenar.

Mats Gustafson är utbildad på Konstfack. Han bor sedan 1980 i New York och arbetar med
illustration inom många områden med uppdragsgivare som Tiffany Co, Hermès och Comme des Garçons. Mats har också haft flera separatutställningar som konstnär.

I utställningen visas Mats Gustafsons vägginstallation Swan, framtagen i samarbete med Maharam Digital Project, för första gången i Europa. Den kan måttbeställas på Svenskt Tenn. Alla Ted Muehlings smycken och porslinsföremål av Nymphenburg och Lobmeyr har heller aldrig tidigare visats i Sverige. Samtliga kan reserveras och köpas efter utställningen.

Mats Gustafson och Ted Muehling har formgivit produkter exklusivt för Svenskt Tenn. Mats
Gustafson har ritat mönstren till två brickor och Ted Muehling har skapat nya föremål i tenn – en
snäcka och en burk med förstoringsglas i som lock.

Utställningen pågår på Svenskt Tenn i Strandvägsgalleriet, Strandvägen 5, mellan den 9 februari
och den 21 mars.

• mats gustafson