Svenskt Tenn ställer ut – Som om av en tillfällighet

I samband med Stockholm Furniture & Light Fair rekonstruerar Svenskt Tenn tre interiörer avJosef Frank. Utställningen ”As If By Chance” speglar Josef Franks inredningsfilosofi Accidentismen – tanken att gestalta omgivningen som om den hade uppstått av en tillfällighet.

Josef Franks personliga stil gick tvärt emot 1930-talets strama funkisideal. Den var färgglad och mönstrad, inkluderade både högt och lågt och lånade en mängd uttryck från olika kulturer och tidsepoker. Han kallade filosofin för ”Accidentism” eller ”De lyckliga tillfälligheternas filosofi”.

Arkitekterna Mikael Bergquist och Olof Michélsen utkom 2005 med boken Accidentism. I utställningen As If By Chance har de rekonstruerat tre miljöer av Josef Frank med hjälp av Svensk Tenns nuvarande sortiment.

– Den första miljön är en boudoir med en lätt dekadent atmosfär. Den andra är en middagsdukning där det slumpmässiga och oordnade är en bärande princip. Den tredje miljön är en heterogen samling av möbler och lampor som påminner om ett samtal mellan en grupp individer med olika egenskaper och uttryck, säger Mikael Bergquist.

I utställningen vill Svenskt Tenn levandegöra Josef Franks tankar om hur man skapar en tidlös och personlig stil där ingen inredning blir den andra lik.

– Miljöerna är noga genomtänkta men gestaltade som om de uppstått av en tillfällighet. De visar hur Josef Franks tankar om Accidentism kan omsättas i praktiken. Konst, möbler, mattor och accessoarer ser ut som att de hamnat där de är av en slump, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn.

Utställningen öppnar 9 februari och pågår fram till och med 29 mars 2016.

• accidentism
  • as if by chance