Dags att granska integrationsprojekten i Malmö!

- Sten andersson kommenterar integrationspolitiken och Malmös budget Köpenhamn har enligt danskt media beslutat att granska alla integrationsprojekt och undersöka huruvida de varit till nytta för integrationen eller om det endast varit bortkastade pengar. Fyra personer har anställts av Köpenhamns kommun för att genomföra granskningen En liknande granskning borde genomföras också i Malmö, då det här vimlar av integrationsprojekt som visat på förhållandevis små- eller inga märkbart positiva effekter. Det är av största vikt att kommunala skattepengar och givetvis även statliga sådana används på ett ansvarsfullt och försvarbart sätt. Avseende budgetförslaget från Malmös nya politiska majoritet finns anledning att förvånas. Vid det nyligen avhållna kommunfullmäktigemöte, som behandlade Malmös ekonomiska delårsrapport, var kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu(s) absolut motståndare till att använda delar av överskottet till en skattesänkning eller till något område där resurserna borde ökas. Hans motiv var då, att det var bra att ha pengar på kistbotten. Nu har han i praktiken gjort helt om då hela överskottet använts till att smörja sina nya kartellkollegor. Reepalu anser idag, hur det låter i morgon vet ingen, att nya friska pengar snart kommer in till kommunen i form av pengar från skattebetalarna, dels reavinster från alla byggbolag som köper kommunal mark för nybyggen. Om något oppositionsparti använt de argument Reepalu för tillfället använder, för att försvara sin nya budget, vid fullmäktigemötet där senaste delårsrapport behandlades, hade han säkert med kraft sagt nej till allt han nu sagt ja till. Sten Andersson kommunalråd (Sd) 040- 34 10 54, 070-34 39 641, 040 - 94 62 26