"Fred kan endast uppnås genom förhandlingar"

Företrädare för sverigedemokraternas riksdagsgrupp bemöter idag på aftonbladets debattsida den kritik som ungdomsförbundet tidigare i veckan riktades mot partiets inställning i kontlikten mellan Israel och den palestinska myndigheten. Sverigedemokraterna klargör i artikeln att det är felaktigt att partiet skulle motsätta sig en tvåstatslösning samt att det är viktigt att ha balanserad inställning till konflikten och inse att fred endast kan uppnås genom förhandlingar mellan bägge parter.

Ur debattartikeln:

"Företrädare för Sverigedemokratisk Ungdom skriver den 7 november på debattsidan att Sverigedemokraterna intagit en felaktig hållning i konflikten mellan Israel och den palestinska myndigheten. Man menar att partiet intagit en villkorslös Israelvänlig inställning och att man skulle vara emot en tvåstatslösning. Vi är högst förbryllade över att läsa dessa påståenden då de i grunden är felaktiga. Vi har varit tydliga med att vi förespråkar en tvåstatslösning men det är inte genom ett medlemskap i FN som man skapar förutsättningar för en tvåstatslösning. Att vi varit tydliga med vår ståndpunkt följer av att vi nu är representerade i riksdagen och måste ta ställning i dessa frågor i bl a utrikespolitiska debatter och i EU-nämnden. Det fungerar således inte längre att ducka i svåra utrikespolitiska frågor. Inför valet 2010 deklarerade vi att vi skulle komma att ta ställning även inom utrikespolitiken efter riksdagsinträdet varför detta inte borde komma som någon överraskning."

Läs debattartikeln på Aftonbladets hemsia.

Martin Kinnunen
Telefon: 0708 – 18 09 43