"Grova felaktigheter i Kaliber"

Idag söndag sändes den andra delen i Kalibers programserie om Sverigedemokraterna. I programmet medverkar en person som heter Mats Tolgén. Han säger sig ha varit medlem i partiet sedan början av 90-talet och har sett hur partiet utvecklats sedan dess. I programmet får man intrycket att Tolgén är kvar i partiet och att han skulle riskera att uteslutas ifall han talade öppet om sina åsikter. I programmet berättar Tolgén hur partiet ska ha utvecklats över åren. Denna historia är helt felaktig.

Sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder kommenterar de felaktiga uppgifterna:

- Vi har undersökt saken och vi har upptäckt att Mats Tolgen inte är medlem i partiet och inte har varit det på många år. Han går inte ens att hitta i våra nuvarande register som sträcker sig omkring 10 år tillbaka i tiden. De uppgifter jag fått är att Tolgén fick lämna partiet i mitten av 90-talet och att han sedan dess inte haft någon koppling till Sverigedemokraterna. Det är bisarrt att han ska göras till talesperson för hur partiet har utvecklats.

- Det är mycket upprörande att Kaliber inte bara infiltrerat vårt parti och smyginspelat medlemmar i privata situationer utan att de även använder fabricerade historier för att försöka styrka sin felaktiga bild av partiet. Om detta enbart är ett misstag kunde saken enkelt ha undviktits genom att Kaliber kontaktat oss och tagit reda på hur det låg till.

Mattias Karlsson
Presschef