Jimmie Åkesson dömer ut de nya reglerna för anhöriginvandring

Idag trädde de nya reglerna för anhöriginvandring i kraft. Reglerna innebär att vissa invandrare måste kunna visa att de inte är helt bidragsberoende och att de har en lämplig bostad innan de får ta hit en anhörig från utlandet.

Sverigedemokraternas partiordförande Jimmie Åkesson dömer ut det nya regelverket som "ett slag i luften" och anklagar regeringen för att vilja föra invandringskritiska väljare bakom ljuset.

Jimmie Åkesson kommenterar:

- Det här är en av de mest verkningslösa och urvattnade reformer jag någonsin sett. Undantagen är så många att mindre än en tiondel av alla anhörigärenden kommer att påverkas. Jag kan inte se något annat syfte med regelförändringen än att regeringen vill förleda invandringskritiska väljare till att tro att man genomfört en skärpning av invandringspolitiken när allt man egentligen har gjort är att slå ett slag i luften. Om Sverigedemokraterna hade fått bestämma hade vi istället infört samma regler för anhöriginvandring som vårt grannland Danmark. Dessa regler har visat sig ge en starkt positiv effekt på integrationen och invandringens omfattning. Tyvärr tvingas jag konstatera att Sverige även efter den nu genomförda förändring  kommer att ha Europas mest slapphänta och extrema invandringspolitik, säger Jimmie Åkesson.

Mattias Karlsson
Presschef