Jimmie Åkesson kräver besked från övriga partiledare i stor annonskampanj

I en större annonskampanj i landets tidningar kräver Jimmie Åkesson idag besked om hur de andra partierna avser att finansiera den kraftigt ökande invandringen till Sverige. Annonsen publicerades idag i DN, GP och Sydsvenskan samt i ytterligare 50-talet dagstidningar som totalt har över fyra miljoner läsarkontakter.

Annonskampanjen kommer även att börja gå digitalt inom kort på en del nättidningar och är en del av den omläggningen av partiets valkampanj som Jimmie Åkesson tidigare redogjort för i media.

Ur annonsen:

"Ursäkta att jag stör mitt i det hektiska valkampanjandet, men jag har några viktiga frågor som det är ytterst angeläget att ni svarar på. I många, många år har ni sagt till de svenska väljarna att invandringen till vårt land är en ekonomisk vinst. Alldeles nyligen kom dock nya rapporter från Migrationsverket som visade att invandringen kommer att slå alla rekord under de kommande åren och att detta kommer att kosta tiotals miljarder kronor utöver alla de pengar som invandringspolitiken redan kostar. Tiotals miljarder som inte finns. Detta gjorde att bubblan till slut sprack och att regeringen tvingades erkänna att invandringspolitiken är otroligt kostsam och därmed utgör ett direkt hot mot den svenska välfärden. Statsminister Fredrik Reinfeldt förklarade: "Jag kan redan säga att det kommer att bli omfattande kostnader för att ta emot dessa människor. De är så pass omfattande att det kommer att lägga ytterligare restriktioner för vad som finns utrymme för i offentlig finansiering. Därför lovar vi nära nog ingenting i den här valrörelsen."

"Detta är anledningen till att jag skriver till er. Ni är under valrörelsen fantastiskt bra på att lova en massa saker till väljarna. Ni strör dagligen ut miljarder och åter miljarder i valfläsk. Men, om det nu är så att vi inte har råd med något annat än invandringen, om det till och med är så att vi måste börja dra ned på befintliga verksamheter för att kunna utöka invandringen, hur ska ni då få vår ekonomi att gå ihop? Hur ska ni kunna minska arbetslösheten? Var ska ni få pengarna ifrån? Försvaret finns ju knappt längre, där kan ni inte skära mer. Så, vad tänker ni spara på?"

Läs annonsen i sin helhet

• riksdagen
  • jimmie åkesson