Jimmie Åkesson lovar att fortsätta kampen för ett förbud mot import av ritualslaktat kött

Nyheten om att kött ifrån djur som ritualslaktats i utlandet säljs i Sverige utan att konsumenterna informeras om detta har skapat stor upprördhet de senaste dagarna. Sverigedemokraterna, som länge försökt uppmärksamma allmänheten på denna fråga, lovar att återigen göra kravet på ett förbud mot import av ritualslaktat kött till en valfråga.

Sverigedemokraternas partiordförande, Jimmie Åkesson, kommenterar:

- Kampen mot det djurplågeri som den obedövade ritualslakten innebär har länge varit en prioriterad fråga för oss Sverigedemokrater, vilket framgår av bland annat vårt valmanifest från 2006 och den intensiva kampanj vi drev kring frågan inför förra årets EU-val. Senast jag berörde frågan var i min debattartikel i Aftonbladet angående islamiseringen av det svenska samhället. Jag fick då kritik för att jag tog upp saken , bland annat från COOP:s presschef som menade att: ”-  Det här är en slaktmetod som är väldigt noga kontrollerad.”

- När jordbruksministern, Eskil Erlandsson, idag uttalar sig i Svenska Dagbladet lägger han hela ansvaret för kampen mot försäljningen av ritualslaktat kött i Sverige på de svenska konsumenterna. Jag menar att detta är fegt och otillräckligt. Vi Sverigedemokrater kommer under den kommande valrörelsen med kraft driva kravet på införandet av ett tvingande kontrollsystem för grossisterna och att importen av ritualslaktat kött och andra produkter som framställts genom att åsamka djur onödigt lidande, såsom t ex kinesiska pälsverk och fransk gåslever, skall förbjudas, säger Jimmie Åkesson.

Mattias Karlsson
Presschef