Jimmie Åkesson: ”Regeringen måste omedelbart ompröva sin skamliga utpressningspolitik mot Island!”

Sverigedemokraterna kräver att den svenska regeringen skall acceptera den isländska folkviljan i frågan om Icesave-avtalet och att man omedelbart skall häva frysningen av låneutbetalningarna till Island:

I gårdagens folkomröstning på Island avvisade en överväldigande majoritet av islänningarna det så kallade Icesave-avtalet, vilket skulle ha tvingat de isländska skattebetalarna att med mycket hårda betalningskrav överföra enorma summor till Nederländerna och Storbritannien, som en kompensation för de skador som uppkom i samband med den isländska bankkrisen.

Island som drabbats mycket hårt av den internationella finanskrisen är i desperat behov av lån för att få samhället på fötter igen. Den svenska regeringen har dock fryst alla lån till Island i syfte att tvinga islänningarna att acceptera det nu nedröstade Icesave-avtalet.

Sverigedemokraternas partiledare, Jimmie Åkesson, kommenterar:

- Att hjälpa ett nordiskt grannland i svår nöd borde vara en självklarhet, men tyvärr har den svenska regeringen istället valt att agera indrivare åt Europas stormakter. Jag kräver att regeringen omedelbart avbryter sin skamliga utpressningspolitik och istället meddelar att man kommer att betala ut de lån som man tidigare aviserat, utan andra förbehåll än vad som gäller vid annan utlåning, samt att man kommer att bistå Island i det diplomatiska arbetet med att få andra långivare att agera på samma sätt.

Mattias Karlsson

Presschef