”Något av det sorgligaste man kunnat beskåda i europeisk efterkrigshistoria” - Jimmie Åkesson beklagar tjeckiskt ja till lissabonfördraget:

Tjeckiens president, Vaclav Klaus, meddelade idag att han mot sin egen övertygelse undertecknat Lissabonavtalet.

Sverigedemokraternas partiordförande, Jimmie Åkesson, beklagar beslutet och beskriver fördraget och den processen som föregått dess antagande, som "något av det sorgligaste man kunnat beskåda i europeisk efterkrigshistoria".

- Så sent som den gångna helgen besökte vår internationelle sekreterare, Kent Ekeroth, Vaclav Klaus kansli i Prag för att bland annat överlämna drygt 20 000 namnunderskrifter till stöd för Klaus från väljare i en rad europeiska länder. Pressen från EU-etablissemanget med Fredrik Reinfeldt i spetsen blev dock uppenbarligen så stor att det kom att väga tyngre än det folkliga stödet och den egna övertygelsen och det är bara att beklaga.

- Lissabonfördraget och den process som föregått dess antagande är något av det sorgligaste man kunnat beskåda i Europeisk efterkrigshistoria. De styrande, federalistiska krafterna inom unionen, har gång på gång bevisat att man är beredd att förtrampa varje demokratisk princip för att kunna förverkliga sin vision om att avskaffa de självstyrande, europeiska nationalstaterna.

- Sverigedemokraterna kommer nu med kraft att verka för att fördragets enda positiva inslag -uträdesparagrafen, snarast möjligt skall utnyttjas av vårt land. En federalistisk, odemokratisk union var inte det som svenskarna sade ja till 1994 och det är märkligt och beklagligt att de tidigare EU-kritiska partierna V och MP, väljer just denna mörka stund att överge sina principer, säger Jimmie Åkesson.

Mattias Karlsson

Presschef