Oro för lönedumpning får Sverigedemokraterna att se över sin arbetsmarknadspolitik

Sverigedemokraternas arbetsmarknadspolitiska utskott, under ledning av Per Björklund, avhöll nyligen en tvådagarskonferens, som kan bli startskottet för en omläggning av partiets arbetsmarknadspolitik. Med på mötet fanns partiordföranden, Jimmie Åkesson, som uppger att en ökad oro över att den svenska modellen står under hot är orsaken till att partiet nu påbörjat en översyn av sin arbetsmarknadspolitik: - Regeringens överdrivna utbudspolitik med försämringar i trygghetssystemen tillsammans med den rekordstora massinvandringen, planerna på en omfattande arbetskraftsinvandring och domen i det s.k Vaxholmsmålet pekar alla i riktning mot lönedumpning, försämrade villkor för svenska arbetare och en försvagning av den svenska modellen. Sammantaget gör detta att det kan finnas skäl för oss att ompröva delar av vår arbetsmarknadspolitik, så att balansen mellan arbetstagarnas och arbetsgivarnas intressen kan upprätthållas, säger Jimmie Åkesson. Partiets arbetsmarknadspolitiska utskott kommer att hålla flera träffar under våren med syftet att arbeta fram ett förslag till ett nytt arbetsmarknadspolitiskt handlingsprogram som skall presenteras för partistyrelsen innan årsmötet i maj. För vidare information: Jimmie Åkesson Partiordförande Tel: 08- 50 00 00 59 Per Björklund Arbetsmarknadspolitisk talesman Tel: 0708-12 03 16 Mattias Karlsson Pressekreterare Tel: 0708- 18 07 66

• Arbetsrätt