Piratpartistisk EU-kandidat ville döda sverigedemokrater

En granskning som Sverigedemokraterna gjort visar att det finns mycket oroande antidemokratiska tendenser hos flera av Piratpartiets kandidater till Europaparlamentet.

Piratpartiets tiondenamn på listan, Björn Felten, har i tidigare sammanhang deklarerat att han är för en helt obegränsad invandring till Sverige. I ett inlägg på Piratpartiets internetforum den 1 maj 2006 skrev han att Sverigedemokrater "förverkat sin rätt att leva" och borde få "dödsstraff" för sina åsikter.

Piratpartiets andranamn, Amelia Andersdotter, sitter i styrelsen för Svenska FN-förbundet, som förespråkar ett förbud mot Sverigedemokraterna och andra organisationer som man ogillar. Av en mailinglista för Piratpartiet i Skåne från oktober 2007, framgår det också att Piratpartiet aktivt sökt samarbete med Syndikalistiska ungdomsförbundet, SUF, och att detta samarbete kommit till stånd på initiativ från just Andersdotter. SUF har de senaste åren gjort sig skyldiga till stort antal attacker och fysiska överfall mot Sverigedemokrater och andra oliktänkande och organisationen klassas av SÄPO som ett hot mot rikets inre säkerhet.

Sverigedemokraternas toppkandidat, Sven-Olof Sällström, kommenterar:

- Avslöjandet om att Piratpartistiska toppkandidater förespråkar dödsstraff och organisationsförbud för meningsmotståndare samtidigt som man samarbetar med vänsterextrema våldsverkare är mycket oroande och borde ju rimma ganska illa med partiets honnörsord om "medborgarrätt" och "frihet".

- Sverigedemokraterna kräver att Piratpartiets ledning tydligt tar avstånd ifrån Feltens åsikter och hoppas att man avbrutit samarbetet med våldsinriktade extremistgrupperingar som SUF.

Björn Feltens uttalande kan läsas via följande länk:

Amelia Andersdotters invit till SUF kan beskådas här:

Sven-Olof Sällström

Toppkandidat till Europaparlamentet (SD)

Tel: 0767- 65 22 12

Mattias Karlsson