Reinfeldt sviker pensionärerna och Sahlin sviker landsbygdens folk

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson kommenterar den senaste partiledarduellen mellan Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt:

- Det övergripande intrycket från debatten är att socialdemokraterna och moderaterna aldrig har varit mer till förvillelse lika varandra än vad de är nu. Stundtals  får man nästan intrycket av att det är två kommunala tjänstemän som står och småpratar med varandra om budgeten i fikarummet på ett kommunhus någonstans i Sverige. Om vi inte får in mer passion, visioner och tydliga ideologiska skiljelinjer i svensk politik, är jag rädd för att det kommer få en allvarlig negativ effekt på det politiska intresset och engagemanget i landet, inte minst bland de unga. Där har vi Sverigedemokrater en viktig roll att fylla.

- Mer konkret fascineras jag över att både Sahlin och Reinfeldt återigen lyckas med konststycket att helt tänka bort massinvandringens enorma och negativa inverkan på samhällsutvecklingen när man analyserar grunderna till den stora arbetslösheten och det växande utanförskapet. Jag tycker också att Fredrik Reinfeldt har en alldeles för ignorant hållning till den svåra situation som landets pensionärer nu har försatts i och att det är hög tid att den borgerliga regeringen ger klara besked i pensionsfrågan. Lika oroande som Reinfeldts föraktfulla attityd i pensionsfrågan, är Mona Sahlins positiva attityd till det miljöpartistiska förslaget om att chockhöja bensinskatten. Förverkligandet av ett sådant förslag skulle innebära ett dråpslag för landsbygdens befolkning och visionen om att hela Sverige skall leva, säger Jimmie Åkesson.

Mattias Karlsson
Presschef