Säpochefen ljuger om nedstängningen av SD-Kuriren

Justitiekanslern (JK) har inlett en utredning av Säpos och UD:s agerande i samband med att SD-Kurirens hemsida i februari släcktes ned efter att nättidningen publicerat en Muhammedteckning. Dagens Nyheter skriver idag att enligt Säpochefen, Klas Bergenstrand, var det Sverigedemokraterna som startade händelseförloppet genom att kontakta Säpo. "De ville veta hur vi såg på hotbilden. Sverigedemokraterna och webbhotellet Levonline fick sedan information från oss. Men några direktiv om hur de skulle förhålla sig har vi definitivt inte lämnat", säger Klas Bergenstrand till Dagens Nyheter. Sverigedemokraternas partisekreterare, Björn Söder, kommenterar: - Om Klas Bergenstrand påstår att Säpo kontaktade Levonline först efter att vi kontaktat Säpo, så ljuger han. Jag var den förste från partiet som tog kontakt med Säkerhetspolisen. Det skedde efter att Levonline kontaktat mig och meddelat att de blivit kontaktade av Säpo och därför tänkte stänga ned våra hemsidor inom en timme. Jag ringde då min kontakt vid Säkerhetspolisen och försökte få verifierat om de varit i kontakt med Levonline. För mer information: Björn Söder Partisekreterare Tel: 0704-00 73 15 E-post: bjorn.soder@sverigedemokraterna.se Mattias Karlsson Pressekreterare Tel: 0737-36 66 85 E-post: mattias.karlsson@sverigedemokraterna.se

• Brott, juridik, rättsfrågor