SD: "Fel att prioretera jakten på fildelare"

På SVT Debatts hemsida skriver idag Kent Ekeroth, rättspolitisk talesperson, om varför Sverigedemokraterna idag tänker rösta nej till förslaget från regeringen och Socialdemokraterna om att kraftigt utvidga möjligheterna att begära ut abbonemangsuppgifter för upphovsrättsbrott. Partiet ser med oro på att man genom denna lagstiftning ytterligare bidrar till att ta resurser från Polisens huvuduppdrag som är att skapa ordning och trygghet ute i samhället och inte att jaga vanliga medborgare som obetänksamt brutit mot immaterialrättslagstiftningen.

Ur debattartikeln:

"Vi är som nämnt generellt sett positiva till att polisen ges ökade resurser, verktyg och möjligheter för att bedriva ett effektivt arbete mot brottsligheten, men detta förslag är en allvarlig missbedömning och felprioritering.

Att utöka polisens möjligheter till att jaga fildelare kommer att leda till att både anmälningarna och polisresurserna kommer att öka på detta område. Sänkningen av gränsen är en signal till polisen om att detta bör prioriteras samtidigt som film- och skivbolagslobbyn kommer intensifiera arbetet med att sätta fast enstaka personer för att statuera enskilda exempel.

Jag frågar mig därför, behöver poliserna, som i dagsläget endast har tid att patrullera i genomsnitt 1% av arbetstiden, lägga stora resurser på att jaga de kanske miljontals individer som begår brott mot upphovsrättslagstiftningen? Vi Sverigedemokrater kommer aldrig att bidra till en polisiär resursförskjutning i syfte att jaga vanliga hederliga medborgare som obetänksamt brutit mot någon immaterialrättslagstiftning. Inte samtidigt som folk känner sig otrygga i vardagen för att polisen redan har mer arbeta än vad de klarar av."

Telefon: 0708 – 18 09 43
E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se