SD förvägrades lägga fram förslag i riksdagen för att bekämpa den organiserade brottsligheten

Denna vecka lade Sverigedemokraterna fram den tidigare utannonserade motionen "Särskilda åtgärder mot organiserad brottslighet" innehållande konkreta åtgärder för att bekämpa den växande organiserade kriminaliteten i Sverige. Motionen lades fram genom den motionsrätt, efter den ordinarie motionsperioden, som finns med anledning av händelser av större vikt. Den händelse som enligt partiet aktualiserade detta är den extrema situation som idag råder i Malmö och som inte var känd i oktober när motionstiden för allmänna motioner upphörde. Vidare har Rikspolisstyrelsen bedömt att dagens situation i Malmö är en särskild nationell angelägenhet samt att den polisinsats som pågått saknar motstycke i svensk historia. Igår beslutade riksdagen med stöd av samtliga partier förutom SD att motionen inte ska tillåtas behandlas under detta riksmöte.

Sverigedemokraternas gruppledare Björn Söder kommenterar:

– Vi är besvikna över att de andra partierna valde att inte tillåta att motionen togs upp till behandling under detta riksmöte. Ur vår synvinkel känns det som att man bedömer vår motion annorlunda än t ex den motion som Miljöpartiet tilläts lägga under föregående år med anledning av kärnkraftsolyckan i Japan. Den händelsen hade ingen påverkan för svensk del samtidigt som våldsvågen i Malmö föranlett en massiv polisinsats och skördat flera dödsoffer. Situationen i Malmö är akut och det krävs nytänkande om man ska kunna bryta utvecklingen.

Under veckan avslog även talmannen med stöd av de andra partierna begäran från Sverigedemokraterna om att riksdagen ska arrangera aktuella debatter angående a-kassan samt konkurrensen på bankmarknaden.

Motionen i sin helhet kan läsas här.

Läs Sverigedemokraternas handlingsplan mot den organiserade brottsligheten.

Telefon: 0708 – 18 09 43
E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se