SD går vidare med ansökan om reklamplats i TV4

Under gårdagen meddelade kommunikationsdirektören på TV4, via TV4-nyheterna, att Sverigedemokraterna, till skillnad från riksdagspartierna skall nekas möjligheten att nå ut till väljarna inför EU-valet, via TV-reklam.

Trots detta väljer partiet nu att gå vidare med en formell ansökan om att få köpa reklamplats i kanalen.

Sverigedemokraternas partiordförande, Jimmie Åkesson, kommenterar:

- TV4 sade nej innan vi ens hade hunnit ta en formell kontakt med dem. Av kvalitén på gårdagens uttalanden från kanalen att döma, fick jag intrycket att man inte riktigt insett hur allvarligt deras beslut är ur demokratisk synpunkt och jag hyser därför fortfarande ett visst hopp om att man skall ompröva beslutet. Vi kommer alltså att gå vidare med en formell ansökan, om inte annat så för att få en vettig förklaring till varför en kommersiell TV-kanal bestämmer sig för att ägna sig åt politisk diskriminering, som riskerar att påverka utgången i valet till Europaparlamentet.

Mattias Karlsson

Presschef