SD-initiativ om att se över reglerna för klubbarnas polisnotor avslogs i justiteutskottet

Under föregående vecka behandlade Justiteutskottet ett förslag till utskottsinitiativ från Sverigedemokraterna. Förslaget syftade till att se över ordningslagen utifrån de mycket märkliga konsekvenser rikspolisstyrelsens riktlinjer för polisens möjligheter att ta betalt vid kulturarrangemang har fått. Initiativet avslogs, trots tidigare uttalanden i media om att förändra lagen, av samtliga partier.

Mattias Karlsson, kulturpolitisk talesperson kommenterar:

- Sverigedemokraterna menar att det nuvarande rättsläget är ohållbart då det är oförutsägbart och i grunden orättvist. Det är uppenbart att de andra partierna enbart använde sig av svepskäl när de avslog vårt initiativ. Om något av blocken ändrar sig och vill göra något åt detta regelverk så kan man nu konstatera att de kommer ha stöd av SD.

- Vår principiella hållning är att polisens kostnader ska bekostas med skattemedel och inte genom avgifter från enskilda arrangörer. Vi är dock öppna för kompromisser som syftar till att förbättra kulturarrangörers villkor. Om inte förr så hoppas jag för stöd för vår motion angående detta som kommer att behandlas senare under detta riksmöte.

På debattsajten Newsmill skriver Mattias Karlsson och Kent Ekeroth angående ordningslagens konsekvenser och de andra partiernas agerande i justitieutskottet.

Martin Kinnunen
Telefon: 0708 – 18 09 43