SD instämmer i kraven på valobservatörer

På grund av att man drabbats av valfusk krävde Feministiskt Initiativ och Piratpartiet under gårdagen att valobservatörer skall kallas in för att granska det svenska valet. Sverigedemokraterna som krävt samma sak i flera tidigare valrörelser instämmer i kraven.

Sverigedemokraternas partiordförande, Jimmie Åkesson, kommenterar:

-Det pågår ett omfattande valfusk ute i vallokalerna, där i första hand småpartiernas valsedlar göms och slängs och där vissa valförättare utsätter partier man ogillar för negativ särbehandling. Senast igår fick vi in rapporter från Göteborg om att en valförättare där trakasserade väljare som tog sverigedemokratiska valsedlar och försökte få dessa personer att byta ut dem mot socialdemokratiska. År 2007 dömdes även en socialdemokratisk kommunfullmäktigeledamot i Surahammar för att plockat bort SD:s valsedlar.

- Både i samband med det förra EU-valet och vid riksdagsvalet 2006 har vi begärt att internationella valobservatörer skall kallas in för att granska bristerna i det svenska valsystemet och naturligtvis instämmer vi också i de krav som under gårdagen framfördes av Feministiskt Initiativ och Piratpartiet, säger Jimmie Åkesson.

Mattias Karlsson

Presschef (SD)