​SD kommenterar beslutet rörande Nord Stream 2

Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna i Karlshamn har idag beslutat att låta det ryska, statliga bolaget Gazprom använda kommunens hamn för arbetet med gasledningsprojektet Nord Stream 2.

Karlshamn ligger nära både marinbasen i Karlskrona och flygflottiljen i Ronneby. Försvarsmakten, Säpo och Must har avrått att gå vidare med projektet. Nord Stream 2 utökar kraftigt möjligheten för Ryssland att leverera gas direkt till Tyskland, utan att passera genom Östeuropa.

Tommy Strannemalm, kommunfullmäktigeledamot i Karlshamn (SD), kommenterar:

- Den nya gasledningen genom Östersjön kommer innebära att de demokratiska staterna i Östeuropa förlorar inflytande eftersom gasen inte längre behöver passera genom dem för att nå Tyskland. Detta kan stärka Rysslands grepp över de östeuropeiska länderna. Detta är ett viktigt skäl till att vi säger nej.

- I händelse av konflikt i Östersjöområdet är det givetvis en enorm fördel för Ryssland att redan ha tillgång till en hamn på svenskt territorium. Sverigedemokraterna är inte villiga att ta den risken.

--

Vid ytterligare frågor eller för mer information, kontakta Sverigedemokraternas pressavdelning på telefonnummer 010 10 19 800 eller per e-post på press@sd.se