SD låter inte planer på TV-reklam grusas av TV4 - går vidare till andra TV-kanaler

I lördagens TV-nyheter meddelade TV4 att man erbjuder riksdagspartierna reklam till kraftigt rabatterat pris, samtidigt som Sverigedemokraterna (SD) helt och hållet nekas köpa reklamtid. Om detta blir TV4:s slutgiltiga besked så kommer SD gå vidare till andra medier i syfte att köpa reklamtid.

Sverigedemokraternas partiordförande Jimmie Åkesson kommenterar:

- I egenskap av landets största TV-kanal har TV4 förstås ett oerhört samhällsinflytande. Därmed kunde man också tycka att TV4 borde ta ett samhällsansvar och verka för fri opinionsbildning i enlighet med demokratisk tradition. Istället verkar det nu som att TV4 kommer ge riksdagspartierna rabatterad TV-reklam, samtidigt som Sverigedemokraterna helt nekas köpa reklamtid i kanalen. Motiveringen från TV4:s sida har varit mycket svävande och man har nu dessutom avböjt från att medverka i tisdagens Gomorron Sverige på SVT, där det var tänkt att TV4:s ställningstagande skulle diskuteras.

- Vi kommer ändå fullfölja vår formella förfrågan till TV4, och om slutbeskedet blir negativt planerar vi att gå vidare till andra TV-kanaler i syfte att köpa reklamtid där istället, avslutar Jimmie Åkesson.

Jimmie Åkesson

Partiordförande