SD lanserar medlemslån för att stärka valkassan

Precis som i valen 2006 och 2010 kommer Sverigedemokraterna inför valet 2014 att erbjuda partiets medlemmar möjlighet att låna ut pengar till partiet. Avkastningen avgörs av partiets valresultat. Sverigedemokraternas verkställande utskott (VU) har beslutat om att partiet ska uppta maximalt 2000 medlemslån med nominellt värde på 5000 kronor. Maximalt kommer partiet således att uppta lån på 10 miljoner kronor. Bakgrunden är att VU gör bedömningen att Sverigedemokraterna fortfarande är ett parti i kraftig tillväxt med stora möjligheter att öka kraftigt förutsatt att partiet har de resurser som krävs för att bedriva en kraftfull valkampanj. Med start under nästa vecka kommer partiets medlemmar att kunna teckna medlemslån.

Sverigedemokraternas partisekreterare kommenterar:

- Vi är ett parti i kraftig tillväxt och vi står nu inför ett supervalår som kommer att ställa stora krav på partiet. För kunna genomföra en kraftull valrörelse och utnyttja den potential som finns för partiets politik vill vi stärka partiets kassa ytterligare. Att uppta medlemslån är ett attraktiv lösning som är förenat med små risker.

- Erbjudandet kommer enbart att riktas till partiets medlemmar och avkastningen avgörs av partiets valresultat i riksdagsvalet.

Fakta om Sverigedemokraternas medlemslån:

• Maximalt 2 000 medlemslån á 5000 kronor

• Teckningsperiod 20131119-20140901

• Löptid 1, 2 eller 3 år (lottas ut slumpmässigt med en tredjedel för varje år)

• Partistyrelsen kan komma att fatta beslut om förtida inlösen (vilket skedde efter valet 2010)

• Ingen årlig avkastning utgår. Avkastning beroende av valresultatet och blir partiets valresultat avrundat till jämna heltal gånger 2. Exempelvis blir avkastningen 10 % vid ett valresultat på 5 % och 20 % vid ett valresultat på 10 %. Om partiet mot förmodan inte skulle klara riksdagsspärren utgår avkastning på 4 %.

• björn söder
  • valkampanj