SD och de rödgröna röstar ned regeringen om luftförsvaret

I dag har Sverigedemokraterna tillsammans med den övriga oppositionen röstat ned regeringspartierna i försvarsutskottet och beslutat om att tillsätta en luftförsvarsutredning. Allianspartierna reserverade sig mot beslutet.

Ett beslut om utformningen av det framtida luftförsvaret kommer att innebära omfattande och långtgående ekonomiska åtaganden för staten. Enligt beslutet bör det tillsättas en parlamentarisk luftförsvarsutredning. Riksdagens partier bör ges möjlighet att delta i utformningen av kommittédirektiven till utredningen. Förslag om mer omfattande förändringar av flygstridskrafterna bör därefter underställas riksdagen.

Diskussionerna kring förslaget om luftförsvarsutredning inleddes på allvar i samband med Folk och försvars seminarium kring framtiden för luftförsvaret och Gripen i början av mars.

I en kommentar säger Mikael Jansson, Sverigedemokraternas representant i försvarsutskottet:

– Det är 44 år sedan den förra luftförsvarsutredningen gjordes. Vi behöver en helhetssyn på vilka behov och förutsättningar som finns. Luftförsvaret är en viktig del av Sveriges försvarsförmåga och därför är det viktigt att ha en långsiktig strategi för vilka förmågor Sverige behöver, samt hur anskaffning av dessa ska gå till. Däremot vill vi tydligt markera att det under utredningstiden inte behöver vara investeringsstopp vare sig på stridsflygs- eller luftvärnssidan. Grundläggande beställningar måste kunna göras av hänsyn båda till tydliga brister i försvarsförmågan som till behovet av att rädda svensk viktig försvarsindustri. Det är viktigt att försvaret inte tillåts förfalla med hänvisning till pågående utredning.

I partiets yttrande i utskottet framgår också att SD önskar se en satsning på en ny generation av JAS Gripen oavsett hur det går med beställningar från andra länder:

I statens budget för 2013 bör en första beställning av 10 st JAS Gripen i version E7F ingå om inte ÖB:s underlag visar att det finns andra effektivare alternativ. Den första beställningen av version E/F bör göras oavsett om beställning från annan nation föreligger eller inte.

E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se

Pressjouren