SD vågmästare mellan blocken enligt nya mätningar

Två opinionsmätningar inom loppet av en månad visar att Sverigedemokraterna skulle komma in i Riksdagen om det vore val idag. Dessutom skulle partiet få en vågmästarroll mellan blocken.

Samtidigt som Sverigedemokraterna ligger säkert över fyraprocentspärren i marsmätningen från Sentio Research, visar det sig att det endast skiljer 0,3 procentenheter mellan de båda blocken: Allianspartierna erhåller tillsammans 46,4 procent (166 mandat), vilket ska jämföras med vänsterblockets 46,7 procent (167 mandat). Med 4,4 procent och 16 mandat i riksdagen för Sverigedemokraterna innebär det att partiets vågmästarroll vore säker om det vore val i dag.

Partierna erhåller följande resultat i marsmätningen från Sentio Research:

Sverigedemokraterna 4,4 %
Centerpartiet 4,4 %
Folkpartiet 7,3 %
Moderaterna 30,2 %
Kristdemokraterna 4,5 %
Socialdemokraterna 33,4 %
Vänsterpartiet 6,8 %
Miljöpartiet 6,6 %

Totalt har 3 226 personer intervjuats i undersökningen av Sentio Research mellan den 10 och 22 mars.

Vågmästare även hos Novus Opinion
Detta är den andra mätningen genomförd under mars månad där Sverigedemokraterna erhåller vågmästarroll mellan de båda blocken: I marsmätningen från Novus Opinion, där Sverigedemokraterna erhåller 4,0 procent, skiljer det endast 3,5 procentenheter mellan den båda blocken, vilket även det innebär en vågmästarroll för partiet.

Sentio Research: http://www.sentio.no/index.php?page_id=39

Pressekreterare (SD)