SD vill öka tryggheten i Malmö genom patrullerande väktare

Sverigedemokraternas kommunfullmäktigeledamot, Lars-Johan Hallgren, har idag lämnat in en motion till Malmö fullmäktige där det föreslås att tryggheten i kommunen skall ökas genom införandet av kommunalt finansierade väktare med ordningsvaktsförordnande.

Motionen har följande innehåll:

Motion angående att utreda möjligheterna att införa patrullerande väktare med ordningsvaktsförordnande i Malmö

Brottsligheten i Malmö ligger sedan länge på katastrofalt höga och oacceptabla nivåer, vilket utgör ett allvarligt hot mot alla kommuninvånares trygghet såväl som mot kommunens varumärke och ekonomiska tillväxt. Som exempel kan nämnas att Södra innerstaden är Sveriges mest otrygga område, att ca var tredje malmöfamilj varje år drabbas av våld, stöld eller skadegörelse samt att Malmös företagare, i kommunens enkätundersökning från 2007, anger otryggheten som den främsta bristen i kommunens näringslivsklimat. Många av de åtgärder som krävs för att komma tillrätta med problemen måste vidtas på riksnivå men i avvaktan på kraftfulla åtgärder från regeringen anser Sverigedemokraterna att kommunen måste göra allt den kan för att på egen hand bekämpa brottsligheten och otryggheten i kommunen.

Det befintliga brottsförebyggande arbetet i kommunen rymmer flera positiva exempel och den sociala brottspreventionen är relativt väl utbyggd. Sverigedemokraterna anser dock att de medel som anslås, till detta för staden så avgörande område, fortfarande är på tok för lågt samt att verksamheten har en alltför kraftig slagsida mot långsiktig, social brottsprevention. Vi anser att den sociala brottspreventionen bör kompletteras med en tydlig satsning på brottsförebyggande och brottsbekämpande arbete av mer situationell karaktär.

Flera kommuner i landet har de senaste åren infört en verksamhet där patrullerande väktare med ordningsvaktsförordnande, även kallade "paragraf 3 -väktare", bistår polisen i det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet på särskilt utsatta platser och tider. Enligt uppgifter från bland annat Båstad och Ängelholm har resultatet av väktarnas insatser varit positivt och bidragit till att öka kommuninvånarnas trygghet. Då problemen med brottslighet och åtföljande otrygghet bland medborgarna är betydligt allvarligare i vår kommun än i de tidigare nämnda, är det Sverigedemokraternas bedömning att även behovet av denna verksamhet är större samt att de patrullerande väktarna skulle kunna göra ännu större insatser i Malmö

Mot bakgrund av ovanstående föreslår vi kommunfullmäktige att besluta:

- att ge kommunstyrelsen i uppdrag att utreda möjligheterna att införa en verksamhet med kommunalt finansierade, patrullerande väktare med ordningsvaktsförordnande i Malmö

Lars- Johan Hallgren

Kommunfullmäktigeledamot