SDU kräver svar om undfallenhet för rasism från SSU och KDU

Efter att först upprörts över rasistiskt våld, valde SSU och KDU att backa ur och rent av ifrågasätta relevansen, när det framkom att det var en vit tjej som blev utsatt för rasistiskt våld från svarta och inte tvärtom. SDU kräver nu svar från SSU och KDU på varför man inte värderar människor lika oavsett hudfärg.

Över nätet har det den senaste tiden spridits ännu ett videoklipp som visar på rasistiskt våld riktat mot européer. Denna gång är det ett gäng med afrikanskt ursprung som roar sig med att misshandla en vit tjej i Frankrike.

Med anledning av videoklippet har en privatperson vid namn "Henrik Johansson" mailat de etablerade ungdomsförbunden i hopp om en reaktion på det rasistiska våldet. Johansson valde dock att först inte skicka med klippet utan bara beskriva det, men utelämna det etniska förhållandet.

Samtliga förbund tyckte klippet lät intressant, men SSU och KDU lovade dessutom att uppmärksamma och sprida klippet om Johansson bara skickade över länken. Efter att förbunden delgivits klippet blev dock reaktionerna minst sagt egendomliga:

”Jag blir faktiskt förbannad att du relaterar detta till rasism [..] De vita är inte utsatta” svarar Riad Aliefendic från SSU.

KDU svarar, genom Göteborgsordförande Emma Blomdahl: "Jag hade inte uppfattat att det var så att det var en vit tjej som blev slagen av en mörkhyad kille. [..] På något sätt så känner jag att jag skulle vilja visa även då en mörkhyad blir slagen. Man ska inte behöva göra det, men som vårt samhälle ser ut idag så känns det nästan som man måste visa även den andra sidan, annars är man rasist.”

Övriga ungdomsförbund valde, enligt Johansson, att helt avsluta mailkorrespondensen efter att man delgivits filmklippet.

Pga den undfallenhet för rasism och den ryggradslöshet som riksdagspartiernas ungdomsförbund, i synnerhet SSU och KDU, uppvisar kräver nu SDU en förklaring. Vi vill ha svar på följande frågor:

1. Är den mailkorrespondens som återges på Henrik Johanssons blogg autentisk?

2. Anser ni att rasism riktat mot människor med europeisk bakgrund är mindre allvarligt än rasism riktad mot människor med annat ursprung?

3. Anser ni att svenskar och européer har samma människovärde som invandrare från Mellanöstern och Afrika?

4. Kommer ni verka för att göra svenskar lika inför diskrimineringslagen, HMF-lagstiftningen och straffskärpningsparagrafen om hatbrott?

5. Kommer ni verka för att avskaffa etniska särregler på arbetsmarknaden såsom instegsjobben?

Filmklippet samt mailkorrespondensen kan ses här: http://bit.ly/9KKQdi

Erik Almqvist