Socialdemokraternas ’kampanjmotor’ går över gränsen

Enligt Expressen ska Socialdemokraterna ta hjälp av datorn för att optimera sin valkampanj. Väljarna ska kartläggas i ett databassystem, som är vanligt inom detaljhandeln, och på så vis ska partiet kunna skräddarsy sitt budskap. Man samlar in namn genom dörrknackning, telefon och arbetsplatsbesök, men man kommer också att tillföra information från exempelvis fackets adressregister. Sverigedemokraternas partiordförande, Jimmie Åkesson, tycker att Socialdemokraterna går över gränsen: - Det här är ett steg mot ytterligare kommersialisering av politiken och det känns inte alls bra. Svenska folkets inköpsvanor registreras redan på det här sättet av olika företag. Nu tar man det ett steg längre genom att också registrera politiska intressen och åsikter. - Om det är lagligt eller inte har mindre betydelse. Olämpligt och integritetskränkande är det oavsett vilket. Vidare information: Jimmie Åkesson, partiordförande Tel: 0456-142 37, 0739-09 24 93