Skip to main content

Sundsvalls Tidning, Aftonbladet och Expressen klandras för artiklar om Johnny Skalin

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2013 15:08 CET

I en artikelserie i Sundsvalls Tidning utmålades riksdagsledamoten Johnny Skalin som bidragsfuskare. Tidningen valde även att spekulera rörande Skalins hälsa vilket även Aftonbladet och Expressen gjorde i ett senare skede. Efter en granskning konstaterade Försäkringskassan att Johnny Skalin inte begått något fel samt att han varit noga med att upplysa myndigheten om förändringar i sin livssituation. Det konstaterades även att Sundsvalls Tidning i flera fall kommit med rena felaktigheter i sin rapportering. Med anledning av detta valde Johnny Skalin att anmäla Sundsvalls Tidning, Aftonbladet samt Expressen till pressombudsmannen.

Idag har Pressens Opinionsnämnd offentliggjort att samtliga tre tidningar fälls för publiceringarna rörande Johnny Skalin.

- Detta är naturligtvis en stor upprättelse. Jag har hela tiden pekat på att anklagelserna är felaktiga och att det är djupt kränkande att man i media ska spekulera om mitt hälsotillstånd. Jag hoppas att detta kan förhindra att liknande kränkande behandling drabbar av andra i framtiden, kommenterar Johnny Skalin.

 

 

Ta del av besluten:

http://po.se/faellningar/faellda-aerenden/816-fran-bidrag-till-riksdag-sundsvalls-tidning
http://po.se/faellningar/faellda-aerenden/817-fran-bidrag-till-riksdag-expressen
http://po.se/faellningar/faellda-aerenden/815-fran-bidrag-till-riksdag-aftonbladet

 

 För vidare information:

Martin Kinnunen
Pressansvarig
Telefon: +46708180943