Sverigedemokraterna agerar mot varumärkesintrång

Sverigedemokraterna har noterat att någon eller några individer eller organisationer missbrukat namnet Sverigedemokraterna och utan partiets tillåtelse registrerat internetdomänen sverigedemokraterna.de. Namnet "Sverigedemokraterna" är varumärkesskyddat och tillhör partiet Sverigedemokraterna. Att domänen är registrerad i Tyskland saknar i sammanhanget betydelse.

Vi har också noterat att en kampanj startats vars uttalade mål är att föra upp denna internetsida till första plats på google vad avser träffar på sökordet "Sverigedemokraterna". Drivande i den kampanjen har inte bara varit sidans upphovsmän, utan också dagstidningarna Svenska dagbladet och Dagens nyheter. De har genom att stötta kampanjen, ge den uppmärksamhet  och samtidigt länka till sidan bidragit till att varumärkesintrånget getts betydligt större dimensioner än det annars fått. Sverigedemokraterna agerar nu mot varumärkesintrånget och den vilseledande marknadsföringen.

Björn Söder, partisekreterare i Sverigedemokraterna, kommenterar:

- Vårt mål är inte främst att få någon fälld för varumärkesintrånget, utan att i första hand få till en frivillig uppgörelse där upphovsmännen till sidan omedelbart överlämnar domänen till oss. Om så inte sker snarast avser vi agera på juridisk väg för att ta kontrollen över domänen, och samtidigt agera rättsligt mot upphovsmännen bakom överträdelsen.

Projektansvarig:
Sven-Olof Sällström