Sverigedemokraterna lanserar sitt valmanifest inför kyrkovalet

TID: Tisdag den 4 juli klockan 11.00-11.30

PLATS: Sverigedemokraternas restaurang på Hamnplan 5

I samband med lanseringen kommer även kampanjfilmen att premiärvisas.

Kyrkovalet 2017 innebär en historisk satsning av Sverigedemokraterna. År 2013 mönstrade partiet 130 kandidater, i år över 1000 stycken. En nationell kyrkovalskonferens har anordnats med fler än 200 deltagare. Samtliga toppkandidater har genomgått en särskild utbildning i svenska kyrkans organisation, verksamhet och partiets politiska utgångspunkter. Valkampanjen kommer bland annat att innehålla en landsomfattande turné där Aron Emilsson och Julia Kronlid, Jimmie Åkesson och den övriga partiledningen kommer att delta.

Sverigedemokraternas huvudmotståndare i kyrkovalet är Socialdemokraterna. Denna konfliktlinje kommer att bli en viktig del av valkampanjen. Under socialdemokratiskt styre har Svenska kyrkan styrt bort från grundläggande kristna värderingar och sin roll som garant för viktiga samhälleliga värden såsom gemenskap och förvaltarskap. Sverigedemokraternas kortsiktiga ambition är att fördubbla sina mandat och på längre sikt att överta Socialdemokraternas roll som det dominerande nomineringsgruppen i Svenska kyrkan. Vårt mål är att låta svenska kyrkan förbli en klassiskt kristen kyrka med tydlighet i tron samt omsorg om vår nationella gemenskap och arv.

Den kyrkopolitiska presskonferensen är en del av en kyrkopolitisk heldag där vi också kommer att genomföra samtal och intervjuer med bland andra en före detta riksdagspräst som tidigare rört sig inom både svensk och amerikansk politik.

Vid frågor eller för mer information, kontakta Sverigedemokraternas presstjänst på telefonnummer 010 10 19 800 eller per e-post på press@sd.se