Sverigedemokraternas riksdagsgrupp antar ny policy i utskottsarbetet

Sverigedemokraternas riksdagsgrupp har sedan riksdagsinträdet följt en linje som kännetecknats av ansvarstagande vilket inkluderat total öppenhet i utskottsarbetet. Motivet för detta har varit att på bästa sätt skapa möjligheter till samarbete med de andra partierna. Samarbete har dock än så länge uteblivit. Istället har de andra oppositionspartierna vid flera tillfällen tagit tillbaka sina egna förslag för att inte riskera att få igenom sina förslag med stöd av SD. Sverigedemokraternas riksdagsgrupp beslutade på ett gruppmöte på tisdagskvällen att förändra denna policy vad gäller öppenhet i utskottsarbetet.

Sverigedemokraternas arbete i riksdagen ska fortsätta att kännetecknas av ansvarsfullhet och öppenhet. För att på bästa sätt nå ut med partiets politik kommer riksdagsgruppen från fall till fall pröva huruvida man ska frångå policyn vad gäller öppenhet i enskilda frågor i utskottsarbetet.

Sverigedemokraternas gruppledare Björn Söder kommenterar partiets förändrade policy:

- Vi har sagt enda från början att vi skall vara ett ansvarstagande parti och använda oss av öpna kort i utskottsarbetet och berätta vad partiet står för. Efter att ha upptäckt att andra partier missbrukat detta tvingas vi nu delvis frångå denna policy. Detta eftersom vi har ett ansvar gentemot väljarna att på bästa sätt skapa möjligheter för att genomföra vår politik.

- I huvudsak ska vi fortsätta att spela med öppna kort i utskotten men vi öppnar nu för att vi i vissa fall kan komma att meddela vår ståndpunkt först i kammaren.

För vidare information kontakta:

Telefon:08-786 62 39

Presssekretariatets pressjour