Sverigedemokraternas skattepolitik blir verklighet

Efter dagens uppmärksammade omröstning i riksdagen står det klart att Sverigedemokraternas skattepolitik vunnit stöd i riksdagen. Det förslag som nu röstades igenom är exakt den politik som Sverigedemokraterna lagt fram i sina två senaste budgetmotioner. Förslaget har drivits av Sverigedemokraterna sedan partiet under 2012 lanserade förslaget om ett jobbskatteavdrag utan att inkludera en höjd brytpunkt.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson kommenterar:

– Det är Sverigedemokraternas medelväg i skattepolitiken som nu vinner gehör. Detta historiska beslut illustrerar med tydlighet att vi kan medverka till att bryta upp blockpolitiken. Man behöver inte välja mellan högskattepolitik och riktade skattesänkningar till de som tjänar mest.

– Vi möjliggör nu skattesänkningar mot låg- och medelinkomsttagare utan att ge en riktad skattesänkning till de som tjänar mest. Att höja brytpunkten i det här ekonomiska läget är inte
ansvarsfullt. Inte ens regeringen själva tror att en höjning av brytpunkten kommer att skapa fler jobb den närmaste tiden.

Linus Bylund
Pressekreterare Jimmie Åkesson