Sverigedemokratisk Ungdom bäst på nätsamordnad gräsrotsaktivism

Under det senaste halvåret har Sverigedemokratisk Ungdom (SDU) flerdubblat sitt medlemsantal, utökat antalet distrikt och varit mer utåtriktade än förut. Målsättningen är att kunna bedriva omfattande valkampanjer inför EU-valet och nästa års riksdagsval. För att testa mobiliseringsförmågan inom SDU startade förbundet igår eftermiddag en egen medlemsgrupp på facebook, med utmaningen att växa om övriga ungdomsförbund.

Vi är minst sagt nöjda med resultatet så här långt. SDU:s grupp gick om:

• CUF:s grupp efter 7 timmar. Det tog CUF ett 21 månader att bli så stora.
  • Grön Ungdoms:s grupp efter knappt 9 timmar. Det tog GU 17 månader att bli så stora.
  • KDU:s grupp efter knappt 21 timmar. Det tog KDU 12 månader att bli så stora.

I skrivande stund är alltså SDU:s grupp, som ännu inte funnits ett dygn, större än 3 av riksdagspartiernas ungdomsförbunds grupper och kommande målsättningar är att gå om även LUF:s grupp under dagen, samt Ung Vänsters under kommande vecka. SDU:s förbundsordförande Erik Almqvist kommenterar:

- Det är kul att se hur SDU idag har muskler att mäta sig med vilket annat ungdomsförbund som helst, trots att vår verksamhet, till skillnad från samtliga etablerade ungdomsförbund, helt bedrivs ideellt. Att överprestera övriga ungdomsförbund är dock bara symboliska segrar, vår huvudsakliga målsättning är att på allvar bygga nätverk ute bland Sveriges ungdomar.

- Det har talats mycket om Obama:s kampanjorganisation och dess slagkraftighet. Min uppfattning är att potentialen i nätsamordnad gräsrotsaktivism är än större i Sverige än i USA, eftersom vår befolkning är mer uppkopplad. Och eftersom SDU riktar sig till ungdomar är vår målgrupp oerhört tillgänglig för den här typen av nätverkande och aktivism. Resultaten av SDU:s satsningar och metoder kommer att synas under kommande valkampanjer.

SDU:s grupp på facebook: http://www.facebook.com/group.php?gid=70406323160

SDU:s hemsida: http://sdungdom.se