Sverigedemokratisk Ungdom inleder kampanj inför Ungt Val

Precis som inför föregående riksdagsval anordnar Aftonbladet i år ett landsomfattande ungdomsval. Valet kommer att avslutas med en omröstning på internet under maj. Idag inleder SDU sin kampanj med att lägga upp sin kampanjhemsida och starta en egen sida på Lunarstorm. I föregående upplaga av Ungt Val fick sverigedemokraterna närmare fyra procent av rösterna och utmålades då i massmedia som en av valets segrare. Förhoppningarna i år är ännu högre ställda. SDU:s ordförande Martin Kinnunen kommenterar: - Vi tänker bedriva en aktiv kampanj ute på skolorna och på nätet som ska möjliggöra ett framgångsrikt valresultat. Vår förhoppning är att vi ska bli större än några av riksdagspartierna. Trots att vi motarbetas av organisationerna bakom valet samt helt fryses ut i debatten så vet vi att det finns ett stort intresse för vår politik och de frågor vi kommer driva. Inför Ungt Val har Sverigedemokratisk Ungdom valt att gå till val på fyra huvudfrågor. Det handlar om kriminalpolitik, invandringen, skolan och kampen för yttrandefrihet. Själva omröstningen ska enligt uppgifter från Aftonbladet gå av stapeln mellan den 8 och den 28 maj. Omröstningen kommer att genomföras på en elektronisk valsedel där Sverigedemokraterna inte kommer finnas med som alternativ vilket upprör Martin Kinnunen: - Detta sänker valets trovärdighet. Det är inte rimligt att man i detta skolval ska tillämpa andra regler för valsedlar än vad som gäller i riksdagsvalet. Några tekniska begränsningar kan heller inte existera. Vi fick närmare 4 % i förra skolvalet och borde därför få valsedlarna "utlagda". Jag har skickat ut en uppmaning till ledningen för Ungt Val i förhoppningen om att de ska ändra sig och besluta sig för att inte diskriminera partier utanför riksdagen med betydande stöd. - Såvida riksdagspartiernas ungdomsförbund inte räds konkurrens på lika villkor utgår jag från att man från deras sida kommer att instämma i mina krav, avslutar Kinnunen. För vidare information: Martin Kinnunen Förbundsordförande SDU Tel: 0736-72 85 56 E-post: martin@sd-ungdom.se Besök oss på www.sd-ungdom.se