Ungsvenskarna kommenterar Landsdagarna 2017

Sedan Landsdagarna hösten 2015 har Ungsvenskarna kommit att bli en etablerad och viktig del av den sverigedemokratiska rörelsen. Inför årets upplaga den 23-26 november är vårt mål att påverka partiet i en rad viktiga frågor med ett ungdomsperspektiv och därmed cementera Sverigedemokraternas position som ett parti för hela Sverige.

Ungsvenskarna har lämnat in motioner som berör allt från samkönade adoptioner till civilkuragelagstiftning samt psykisk ohälsa och mobbning. Bland partistyrelsens yttranden gällande motionerna återfinns såväl förslag till bifall som avslag. Det slutgiltiga beslutet fattas på plats men utgångsläget är fördelaktigt för att driva igenom flertalet av motionerna.

Ungsvenskarnas nationella talesperson Tobias Andersson kommenterar:

Vår utgångspunkt har varit att fokusera på de viktigaste delarna som saknas i partiets rådande politik i allmänhet och frågor som berör ungdomar i synnerhet.

Det är glädjande att se att partistyrelsen ställer sig bakom vissa av våra motioner och går oss delvis till mötes i andra.

Utgångsläget är fördelaktigt för att vi ska kunna driva igenom flertalet av motionerna. Dessvärre går man oss inte till mötes i en tillräckligt stor utsträckning varpå vi på plats kommer vara redo för en fortsatt debatt om exempelvis samkönade adoptioner och stärkt trygghet för unga och studerande.

Ungsvenskarnas motioner inför Landsdagarna 2017:

FBC20 – Förtydligande gällande homoadoptioner
LO27 – Ett obligatoriskt DNA-register
LO28 – Civilkuragelag
SU21 – Valfrihet kring skoluniformer
SU22 – Anonym rättning inom svenskt utbildningsväsende
SU23 – Stoppa finansieringen av genusteori inom högre utbildning
SU24 – Krafttag mot mobbning
VO23 – Förändringar av alkohollagstiftningen
VO25 – Psykisk ohälsa bland

Handlingarna i sin helhet finns på:

---