Förare - ett yrke för alla

Webbinar om kompetensförsörjning i åkerinäringen

Personalbristen i åkerinäringen är påtaglig. Just nu saknas ungefär 7000 förare, och under de kommande tio åren beräknar åkeriföretagen att ungefär 50 000 förare behövs. Samtidigt har branschen få kvinnor inom flera yrken. Arbetsförmedlingen och Sveriges Åkeriföretag arrangerar ett webbinar för att belysa att åkerinäringen erbjuder bra arbetsplatser och trygga anställningar för alla.

– Åkerier lägger ner rutter för att de har för lite personal. Läget är helt klart ansträngt – och samtidigt som lastbilsförare är det tredje vanligaste yrket för män i Sverige, så vill vi gärna attrahera fler kvinnliga förare, säger Tove Winiger, politiskt ansvarig på Sveriges Åkeriföretag.

Arbetsförmedlingen erbjuder mängder av webbinarier där utvalda målgrupper väljs ut för att delta. Det här är dock första gången som ett webbinar riktas mot en specifik bransch.

– Vi är glada att kunna erbjuda ett webbinar som lyfter yrken och myter inom åkerinäringen. Vår förhoppning är att tittarna kommer få upp ögonen för nya karriärmöjligheter, säger Ellinor Wassberg, programledare för webbinariet.

I panelen deltar Camilla Lindgren, åkeriägare Cali AB; Rabia Jansson, nyutbildad lastbilsförare; samt Micaela Roslund, expert på Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd.

NÄR: Fredag 27 april kl. 10:00 till 10:45.

Webbinariet livesänds via denna länk. När du ser att sändningen börjar kan du klicka på "Watch on broadcastpage" för att komma till direktlänken för just den här sändningen.

• Vuxenutbildning

Sveriges Åkeriföretag är åkerinäringens branschorganisation och vi arbetar för en sund och lönsam utveckling av åkerinäringen. Vi driver transport- och samhällspolitiska frågor som berör åkeriföretagen för att stärka svensk åkerinärings konkurrenskraft och förbättra förutsättningarna för att driva åkeriföretag. Sveriges Åkeriföretag bildades redan 1917 och idag har vi över 6000 medlemmar.