Här är nomineringarna till Sienapriset 2013

Nu har juryn för Sienapriset* valt ut årets fyra bästa landskapsprojekt. Priset delas ut för att främja en god utemiljö i Sverige. De fyra nominerade projekten är:

• Strömparterren i Stockholm – Helgeansholmen, som är en av Stockholms mest exponerade platser, har fått en helt ny gestalt. Projektet är stramt och enkelt och förhåller sig i sin form på ett spännande sätt till platsens historia, samtidigt som nya lösningar och material anpassade till en nutida användning smugits in för att skapa en fungerande helhet.
    Landskapsarkitekt: Hildegun Nilsson Varhelyi och Lola arkitektur och landskap i samarbete med Process Architects. Genom landskapsarkitekt LAR/MSA Hildegun Nilsson Varhelyi och landskapsarkitekt LAR/MSA Johanna Jarmeus.
    Beställare:
    Trafikkontoret i Stockholms stad genom landskapsarkitekt LAR/MSA Bodil Hammarberg.
  • Hyllie torg i Malmö - Torget som ligger i södra Malmös nya stadsdelscentrum har en viktig funktion och utgör en självklar mötesplats, eftersom den är entré till den nya tågstationen, den nya arean och det nya köpcentret. En kraftfull vision har varit utgångspunkt för gestaltningen av Hyllie torg, och med imponerande konsekvens har visionen genomförts in i minsta detalj.
    Landskapsarkitekt:
    Sweco arkitekter, studio landskap genom landskapsarkitekt LAR/MSA Thorbjörn Andersson.
    Beställare:
    Malmö stad genom landskapsarkitekt LAR/MSA Eva Delshammar.
  • Husbyparken i Stockholm – Detta är ett ”infill”-projekt i nära Husby kyrka som utvecklats i ett samarbete mellan landskapsarkitekt, konstnär och ungdomar från platsen. Med självklarhet har denna relativt anspråkslösa kulle utvecklats till en refug för tankar, drömmar och framtidshopp.
    Landskapsarkitekt:
    Grontmij Landskapsarkitekter ab, genom landskapsarkitekt MSA Tora Bärnarp och landskapsarkitekt LAR/MSA Johanna Dehlin.
    Beställare:
    Trafikkontoret Stockholm Stad, genom landskapsarkitekt LAR/MSA Jean-Louis Dessalles.
  • Hamra nationalpark i Ljusdal – Nationalparken har fått tre nya entréer som med sin strama och tydliga arkitektur sätter ett mänskligt avtryck i det månghundraåriga skogslandskapet. De pedagogiskt utformade informationsskärmarnas samspel med den historiska skogen och, utgör en magisk bro mellan dagens digitaliserade värld och myrmarkens blöta blåbärstuvor.
    Landskapsarkitekt
    : White arkitekter genom landskapsarkitekt LAR/MSA Martin Ehn Hillberg.
    Beställare
    : Naturvårdsverket genom Länsstyrelsen i Gävleborg, Rie Stagegaard.

–   Årets fyra nominerade objekt har utsetts i tuff konkurrens, och representerar med sina olika karaktärer vitt skilda delar av landskapsarkitekturen: från storstad till exotisk natur och från varsam förnyelse till nytänkande, säger Carola Wingren, ledamot i Sienaprisets prisjury.

*Sienapriset utdelas för att främja god utemiljö och tilldelas ett objekt och dess arkitekt. Officiell sponsor för priset är Starka Betongindustrier. Priset tilldelas objektet och dess arkitekt och innebär en hedersutmärkelse i form av diplom samt reliefplakett som fästes på det belönade objektet på för detta lämplig plats. Det belönade objektet ska ha aktualitet. Projektörens prisbelönta huvudinsats bör ej ligga längre bak i tiden än fem år. Objektet skall vara så färdigställt att det också ska kunna kvalitativt uppskattas av en bred allmänhet.

Vinnare av Sienapriset presenteras på Arkitekturgalan den 8 november 2013, på Waterfront i Stockholm.

Här kan ni ladda hem separata pressbilder till de nominerade: www.arkitekt.se/s79269

För mer information, kontakta:
Carola Wingren, ledamot i Sienaprisets prisjury, 0707-104 111
André Johansson, kommunikationschef Sveriges Arkitekter, 070-549 64 04

• Anställningsfrågor, kollektivavtal

• arkitektur
  • arkitekturpriser

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sveriges Arkitekter är intresseorganisation för alla Sveriges arkitekter, inredningsarkitekter, landskapsarkitekter och planeringsarkitekter. Förbundet har cirka 11 800 medlemmar, varav 2.600 studentmedlemmar.

Sveriges Arkitekter har en bred agenda: från fackligt arbete och branschbevakning till professions- och arkitekturfrågor. Ett viktigt mål är att åstadkomma goda betingelser för medlemmarnas yrkesutövning och därmed för arkitektur och planering.

Elisabet Näslund

Presskontakt Presschef Sveriges Arkitekter 08-505 577 34